Oppgave: Drøfte

Finner du tekstreklamen?

Publisert: 29.10.2014, Oppdatert: 05.03.2017
  • Innbygg
  • Enkel visning
  • Lytt til tekst
  • Skriv ut

logo for hvor har du det fra

 

Denne oppgaven er laget for NDLA av Kampanjen for journalistikken.

 

 

Tid

2 timer

 

Vanskegrad

lett

 

 

Klippjournalistikk: Å gjengi andres nyheter.

 

Sitatregler: Når man «klipper» i andres saker, er det viktig å oppgi kilde.

 

Journalistene Harald Klungtveit og Dennis Ravndal ber leserne om hjelp til finne eksempler på tekstreklame og dele dem på facebooksiden Jævla bra reklame.

«Hjelp oss å være vaktbikkjer. Klag inn alle forsøk på å vaske ut skillet mellom journalistikk og reklame, til Pressens faglige utvalg, og skrik ut om det i sosiale medier.»

Dette er oppfordringen fra de to journalistene, som også er klubbledere i Dagbladet og VG.

Ikke så lett å oppdage

Selv ikke journalister greier alltid å se forskjell på hva som er redaksjonelt innhold, og hva som faktisk er reklame. Romerikes Blad publiserte en artikkel om at kirkeruinene på Nes er mystiske. Les artikkelen: Romerikes Blad: Så ikke forskjell på redaksjonelt og kommersielt.

Saken var hentet fra en artikkel fra Nettavisen og kunne ha vært helt vanlig klippjournalistikk. Problemet var at historien ikke var hentet fra Nettavisens redaksjonelle avdeling, men fra Nettavisen Reisetips, som beskriver seg selv som «en kommersiell content marketing-side med lenker til reiseaktører». Innholdet var altså kjøpt og betalt av reiselivsbransjen.

Oppgave:

 

Gå inn på nettsidene til Dagbladet, VG og Nettavisen. Se om du kan finne eksempler på kommersielt innhold som kan forveksles med redaksjonelt innhold.