Oppgave: Drøfte

Bør moteblader være varsomme?

Publisert: 10.09.2014, Oppdatert: 05.03.2017
  • Innbygg
  • Enkel visning
  • Lytt til tekst
  • Skriv ut

logo for hvor har du det fra   

Undervisningsopplegget er laget i samarbeid med Kampanjen for journalistikken – «Hvor har du det fra?».

 

Denne kampanjen har som mål å bidra til at unge blir gode og kritiske mediebrukere – gjennom kunnskap om kildekritikk, journalistisk metode og medieetikk.

 

Bak prosjektet står Norsk Journalistlag, Norsk Redaktørforening, Norsk Presseforbund, Landslaget for lokalaviser, Mediebedriftenes Landsforening og Fagpressen, samt NRK og TV 2.

 

Vanessa Rudjord tv og skuespiller Pia Tjelta ankommer visningen til Moods of Norway under Oslo Fashion Week i 2010.Vanessa Rudjord og Pia Tjelta. Foto: Kyrre Lien / Scanpix  

Er artiklene i såkalte «dameblader» journalistikk? Presseforbundets generalsekretær Kjersti Løken Stavrum mener det og klaget inn bladet Costume Living til PFU.
 

Reportasje om egen leilighet

Den 23. mars 2014 ble Costume Living lagt ut for salg, og bladet inneholdt en 8-siders boligreportasje om redaktøren Vanessa Rudjords bolig. Bildet av boligen preget også bladets forside, med tittelen «Bli med hjem til Vanessa Rudjord».  
 

Ikledd venninnens kjole

I selve artikkelen hadde Rudjord på seg en kjole fra Pia Tjeltas nye kolleksjon, der bildeteksten var «Vanessa har på seg en kjole fra Pia Tjelta By Ti Mo». Pia Tjelta og Vanessa Rudjord er venninner.

Huskelappen

Initiativretten 

I PFUs vedtekter § 4 står det at generalsekretæren på eget initiativ kan be utvalget behandle saker av stor prinsipiell interesse.  

 

Tilsvarsrunde

Alle redaksjoner som klages inn til PFU, får anledning til å svare på klager de har fått mot seg, altså komme med tilsvar.

 

Ville selge leiligheten

Den 11. april ble dette bladet solgt sammen med motebladet Costume, som presenterte nettopp Pia Tjeltas nye kolleksjon. Samme dag la Vanessa Rudjord ut en lenke til en boligannonse på Finn.no, hvor hun ønsker å selge leiligheten sin.

Stavrum benyttet initiativretten

Generalsekretær i Norsk Presseforbund, Kjersti Løken Stavrum, valgte å benytte seg av initiativretten, nemlig at generalsekretæren på eget initiativ kan be utvalget behandle saker av stor prinsipiell interesse.

Stavrum mente at Costume Living hadde brutt Vær Varsom-plakatens punkt 2.3, der det heter at redaksjonelle medarbeidere ikke skal ha økonomiske interesser som kan skape interessekonflikter i sammenheng med deres redaksjonelle oppgaver.

Punkt 2.2.
(Integritet og ansvar)

Den enkelte redaksjon og den enkelte medarbeider må verne om sin integritet og troverdighet for å kunne opptre fritt og uavhengig overfor personer eller grupper som av ideologiske, økonomiske eller andre grunner vil øve innflytelse på det redaksjonelle innhold.


Punkt 2.3.
(Dobbeltroller)

Redaksjonelle medarbeidere må ikke ha oppdrag eller verv, økonomiske eller andre bindinger som kan skape interessekonflikter i sammenheng med deres redaksjonelle oppgaver. De må unngå dobbeltroller som kan svekke deres troverdighet. Vis åpenhet om forhold som kan påvirke redaksjonelle medarbeideres habilitet.

I tillegg mente generalsekretæren av det var et problem at redaktøren hadde på seg klær fra kolleksjonen til en venninne, som medførte et brudd på plakatens punkt 2.2. som handler om pressens integritet og ansvar. 


I punkt 2.2. heter det at redaksjonelle medarbeidere må «verne om sin integritet og troverdighet for å kunne opptre fritt og uavhengig overfor personer eller grupper som av ideologiske, økonomiske eller andre grunner vil øve innflytelse på det redaksjonelle innhold».

Tilsvarsrunden

Costume Living la vekt på at det ikke var redaktøren Vanessa Rudjord, men forlagsdirektør Gry Bjørhovde sin idé å presentere en fotoreportasje fra Rudjords bolig. Selve opptakene skjedde på nyåret i 2014, og da skulle ikke leiligheten til Rudjord selges, det skjedde fire–fem dager før magasinet ble sendt til trykk i slutten av februar.

Da diskuterte Rudjord saken med sin forlagsredaktør, som bestemte at det ville bli for omfattende å skulle snu opp-ned på hele produksjonen av magasinet i løpet av så kort tid, slik at man lot magasinet gå i trykken. Bladet hadde vært i salg i tre uker før Rudjord delte finn.no-lenken på sin facebook-side.

Motenorge er et lite land, der «alle kjenner alle». Costume mente videre at det ville være vanskelig for enhver sentral aktør i bransjen å ha på seg noe som helst, uten å kunne mistenkeliggjøres for å ha uredelige hensikter. 

Oppgave 1:

Hva mener du?  

  • Har Costume Living brutt god presseskikk?

Avhold en avstemming i klassen, enten ved hjelp av lapper, eller få læreren til å logge inn på Kahoot:

Har Costume brutt god presseskikk? 



Oppgave 2:

Gå inn i PFU-basen til PFU-sak 129/14. Les uttalelsen fra PFU. 

  • Har Costume Living brutt god presseskikk? 
  • Hvilke punkter i Vær Varsom-plakaten er aktuelle?



Oppgave 3: 

Det finnes en rekke mote- og interiørblogger på nettet, og mange bloggere tjener godt på bloggene sine.

  • Hvilke utfordringer møter vi som lesere av slike blogger? 
  • Burde vi stille samme krav til motebloggere som til motejournalistene? 
  • Hvorfor? Hvorfor ikke? Diskuter i klassen. 


Avhold en avstemming, ved hjelp av lapper eller få læreren til å logge inn på Kahoot:

Burde vi stille samme krav til motebloggere som til motejournalistene? 

 

 

 

Oppgaver

Aktuelt stoff for

Relatert innhold

Aktuelt stoff for

Generelt