Hopp til innhold

Oppgaver og aktiviteter

Produktplassering i film og skjult reklame

Produktplassering er en form for skjult reklame der et selskap betaler for at produktet deres vises i ett eller flere medier.
Daniel Craig som James Bond i "Skyfall"
Åpne bilde i et nytt vindu

Oppgave 1) Om produktplassering i film

  1. Se åpningsscenen fra James Bond-filmen Skyfall på Youtube. Hvilke merkevarer får du øye på i løpet av de to minuttene dette filmklippet varer?

  2. Finn ut hvordan Norsk filmforbund stiller seg til produktplassering i film.

  3. Finn ut hvordan norsk lov regulerer produktplassering i norske filmer og TV-serier.

Oppgave 2) Produktplassering på idrettsarenaen

Therese Johaug fotografert etter seieren i Tour de Ski i 2014. På bildet har hun klær med mye reklame, ski og en vannflaske. Foto.
Åpne bilde i et nytt vindu
  1. Hvilke merkevarer sponset idrettsutøveren Therese Johaug i 2014?

  2. Undersøk gjerne profilene som Therese Johaug eller andre idrettsutøvere har i sosiale medier.

  3. Gjør varierte søk med "reklameinnlegg", "idrett", "sosiale medier" eller lignende.

  4. Drøft utfordringer og muligheter knyttet til produktplassering i idretten.

  5. Formuler to–tre problemstillinger dere er inne på i drøftingen, og skriv ned stikkord som belyser drøftingen av disse problemstillingene.

  6. Del med klassen.

Oppgave 3) Se filmen "Den perfekte familien"

Når den sjarmerende familien Jones flytter inn i et villaområde, legger naboene merke til de dyre vanene deres. Familien Jones har det nyeste innen mobiltelefoner, golfutstyr, sminke og merkeklær. Det tar ikke lang tid før naboene begynner å kopiere stilen til den tilsynelatende perfekte familien.

Om filmen "Den perfekte familien"

Steve og Kate Jones framstår som et perfekt ektepar. De er vakre og velkledde, og de har et stort herskapshus og penger til å kjøpe alt de måtte drømme om.

Ekteparet blir umiddelbart lagt merke til av nysgjerrige naboer når de flytter inn i et velstående villaområde. Parets to tenåringsbarn, som representerer alt som er kult og trendy, blir også raskt populære på den nye skolen.

Det tar ikke lang tid før naboer, venner og nye bekjentskaper begynner å kjøpe de samme tingene som trendsetterfamilien.

Profesjonelle påvirkere

Ganske tidlig i filmen kommer det fram at det er noe som ikke stemmer, med familien Jones. Dette er ikke en ekte familie, men en markedsføringsenhet bestående av fire profesjonelle påvirkere. Jobben deres er å selge produkter gjennom å framstå som rike, vakre og vellykkede.

Filmen problematiserer en type skjult markedsføring der mottakerne ikke forstår at det dreier seg om reklame, men tror at det de ser, er livet og vanene til ekte mennesker.

Det kan trekkes paralleller mellom filmens tematikk og det at såkalte "influensere" reklamerer for ulike produkter på blogger og i sosiale medier, uten at det alltid er tydelig for publikum at det dreier seg om reklame.

Undersøk fagbegreper, og diskuter og vurder filmen

  1. Har du noen gang blitt påvirket av andre til å kjøpe noe? Er du overrasket over at den tilsynelatende perfekte familien hadde så sterk påvirkningskraft på de andre personene i filmen? Hvorfor / hvorfor ikke?

  2. Hva menes med influensermarkedsføring? Søk opp begrepet, og bruk flere kilder for å få en oversikt over uttrykket. Skriv en kort forklaring.

  3. Hva menes med skjult reklame? Søk opp begrepet, og bruk flere kilder for å få en oversikt over uttrykket. Skriv en kort forklaring.

  4. Diskuter i grupper:

    • Hva er forskjellen på influensermarkedsføring og skjult reklame?

    • Hvordan problematiserer filmen influensermarkedsføring?

    • Hvordan problematiserer filmen skjult reklame?

    • Drøft følgende påstand: "Det er flere etiske utfordringer ved influensermarkedsføring."

    • Drøft følgende påstand: "Det er som regel tydelig at det er snakk om innhold som er kjøpt og betalt på ulike blogger og sosiale medier."

  5. Skriv en vurdering av filmen der du inkluderer arbeidet ditt med begrepene influensermarkedsføring og skjult reklame og diskusjonene dere hadde i gruppa. Husk kildeføring.

CC BY-SASkrevet av Ragna Marie Tørdal, Axel Sandberg, Elisabeth Thoresen Olseng og Albertine Aaberge.
Sist faglig oppdatert 07.09.2018

Læringsressurser

Lovverk i markedsføring