Hopp til innhold

Arbeidsoppdrag

Oppgaver om p for påvirkning

Her finner du oppgaver om virkemidlet påvirkning. Oppgavene egner seg til gruppearbeid og til framføring og diskusjon i klassen.
Annonse for Diplom-Is fra 1939
Åpne bilde i et nytt vindu

Oppgave 1

Finn annonser (enten i blader eller på nettet) eller reklamefilmer som passer til de ulike hovedoppgavene som markedskommunikasjonen har.

Oppgave 2

Tenk deg at du har kjøpt en vare via en nettbutikk, men angrer straks du mottar varen i posten. Hvilke angremuligheter har du? Hvilke plikter har selgeren overfor deg til å informere om eventuell angrerett?

Oppgave 3

Finn to produkter som skiller seg sterkt fra hverandre i måten de blir markedsført på – for eksempel et eksklusivt produkt versus et svært rimelig produkt. Hvordan vil du beskrive markedskommunikasjonen som er gjort for hvert produkt?

Oppgave 4

Dersom du hadde laget en reklamefilm som presenterte et nytt pc-spill for aldersgruppen 16–25 år: Hvilke kanaler ville du velge å vise filmen i, og eventuelt når?

Oppgave 5

  • Har du brukt sosiale medier til å gi produkttips noen gang?
  • Hvilke typer produkter er det du tipser om?
  • Hvorfor har du tipset venner og bekjente om ulike produkter?
  • Har du fått produkttips gjennom sosiale medier?
  • Hvilke tips har du satt mest pris på?
  • Kjenner du til bedrifter som bruker sosiale medier for å øke salget sitt?
  • Hva er det de gjør?

Relatert innhold

Påvirkning er det vi kaller reklame og kommunikasjon – vi ønsker å påvirke folk til å kjøpe våre produkter.

Markedskommunikasjon er kommunikasjon mellom en bedrift og en kunde. Hensikten er å øke salget av et produkt eller en tjeneste.

CC BY-SASkrevet av Mette Holan og Hanne-Lisbet Løite.
Sist faglig oppdatert 16.05.2018

Læringsressurser

De fem p-ene