Fagstoff

Produktplassering

Publisert: 11.08.2014, Oppdatert: 05.03.2017
  • Innbygg
  • Enkel visning
  • Lytt til tekst
  • Skriv ut

Daniel Craig som James Bond i "Skyfall"Daniel Craig som James Bond i "Skyfall"
Fotograf: Francois Duhamel

 

Hva er produktplassering?

Produktplassering er en form for skjult reklame der et selskap betaler for at deres produkt vises i ett eller flere medier.

 

NDLAktuelt skriver mer om produktplassering i filmer som blant annet James Bond: Skyfall (bildet). Les saken her:

 

Når helten går i merkeklær 

 

 

 

TransformersTransformers
Fotograf: Paramount Pictures

 

Det kristiansandsbaserte selskapet Alu Designs skal levere framtidsrettet stol til filmen Transformers: Age of Extinction.  

 

Stol fra Kristiansand i neste «Transformers» 

 

 
Film: The greatest movie ever sold (2011)

 

The greatest movie ever sold

Dokumentarfilmen The greatest movie ever sold handler om reklame og produktplassering i filmindustrien og er finansiert utelukkende med nettopp produktplassering og reklame. Vi følger filmregissør Morgan Spurlock mens han på en humoristisk måte forsøker å skaffe sponsorer til filmen.

Filmer av denne typen kalles ofte for metafilm. Årsaken til at denne filmen er en metafilm, er et at den på en overordnet måte handler om filmindustrien og om filmproduksjon. 

Produktplassering

Nesten overalt der vi ferdes i samfunnet, vil det være noen som forsøker å selge oss noe. Det er derfor vi kan finne reklame på alt fra bensinpumper til klistremerker, fly, kopper og servietter. Tidligere var det mest vanlig å forsøke å selge ulike produkter ved hjelp av TV-reklame. Framveksten av Internett og av nye medier bidrar til at stadig færre av oss ser de tradisjonelle TV-reklamene. Integrert markedsføring eller produktplassering i film har vokst til å bli en milliardindustri. Krysspromotering kan for eksempel være med å bidra til at en vanlig film blir en kassasuksess. Filmen Iron Man hadde for eksempel over 14 merkepartnere som var med på å gi gratis reklame til filmen i ulike kanaler. I The greatest movie ever sold stilles det spørsmål ved om en slik produktplassering virker. Kan virkelig synet av en saftig hamburger fra Burger King få oss til å ønske å se filmen Twilight? Spørsmål som dette er bakgrunnen for denne dokumentarfilmen som er finansiert utelukkende med reklamepenger fra Hollywood. 

Se filmen her: The greatest movie ever sold  

 

Oppgaver

Aktuelt stoff for

Generelt

Relatert innhold