Oppgave: Arbeidsoppdrag

Persontransport utenfor rute

Publisert: 07.06.2014
  • Innbygg
  • Enkel visning
  • Lytt til tekst
  • Skriv ut
Turbuss

En turoperatør markedsfører turene sine med at sjåføren på bussen skal guide de reisende på hele turen og også ta seg av det praktiske når det gjelder bespisning og hoteller.
Det er viktig at du vet hvilke kunnskaper og egenskaper en sjåfør må ha for å fylle en slik rolle. Oppgaven tar for seg disse viktige temaene.

En gruppe pensjonister skal ut på tur med A/S Fjordbuss. De skal reise fra Lillehammer via Geiranger til Molde. I Geiranger skal de overnatte på et hotell. Dagen etter skal de kjøre Trollstigen og videre til Åndalsnes og Molde.

Sjåføren møter gruppen en kveld før turen starter, og informerer dem om hvordan turen er lagt opp med tanke på stopp underveis, hoteller, mat med mer.

Oppgave 1: Lag en presentasjon der du er sjåføren og skal fortelle kundene (passasjerene) dine hva de bør ha med seg av personlig utstyr og dokumenter på turen, og om fasiliteter i bussen.


På turen passerer dere mange severdigheter som du bør fortelle passasjerene dine om. Lom er en nasjonalparklandsby og er kjent både nasjonalt og internasjonalt.

Oppgave 2: Som guide skal du lage en presentasjon der du forteller hva Lom er kjent for, og spesielt om Lom stavkirke.


På turen videre fra Lom kjører dere opp på Strynefjellet og videre ned mot Geiranger.
Du gjør en stopp på en av de mest kjente "fotostoppene" i Norge, nemlig Flydalsjuvet. Herfra ser du Geirangerfjorden med fosser og fjell rundt.

Oppgave 3: Du skal lage en presentasjon som handler om Geiranger som turiststed og de severdighetene man kan oppleve på dette fantastiske stedet.


Turen videre fra Geiranger til Molde har også mange severdigheter som en guide må presentere på turen.

Oppgave 4: Finn fram til to forskjellige objekter eller severdigheter på denne strekningen som du vil omtale. Skriv ned i stikkordsform hva du vil prioritere i omtalen, og presenter dette for klassen.


Oppgavene bør løses i grupper, og det er mulig å fordele oppgavene mellom gruppemedlemmene eller mellom gruppene.