Oppgave

Ytringsfrihet i 2014

Publisert: 14.05.2014, Oppdatert: 05.03.2017
  • Innbygg
  • Enkel visning
  • Lytt til tekst
  • Skriv ut

logo for hvor har du det fra  

Disse oppgavene er laget i samarbeid med Kampanje for journalistikk.

 

Kampanje for journalistikk har som mål å bidra til at unge blir gode og kritiske mediebrukere – gjennom kunnskap om kildekritikk, journalistisk metode og medieetikk.

 

Bak prosjektet står Norsk Journalistlag, Norsk Redaktørforening, Norsk Presseforbund, Landslaget for lokalaviser, Mediebedriftenes Landsforening og Fagpressen, samt NRK og TV 2.

 

 

 

Flere fagtekster og oppgaver

På NDLA finner du mye spennende stoff om ytringsfrihet.

 

Du finner lenker til dette stoffet nederst på denne sida under Fagstoff og Oppgaver. Husk å klikke på "Vis mer"-knappen slik at du ser alt innholdet!

 

 

Ytringsfrihet. Produsert av TV 2 for Kampanje for journalistikk 2014. 

200 år med ytringsfrihet

I 2014 er det 200 år siden Norge fikk sin egen grunnlov. I Grunnloven heter det at "... ytringsfrihet bør finne sted". Hvordan står det egentlig til med ytringsfriheten i vårt land og i resten av verden i 2014?

Oppgave 1

Se videoen om ytringsfrihet som TV 2 har produsert for Kampanje for journalistikk.

  1. Hva er sensur? Forklar begrepet.
  2. Hva sier den norske grunnloven om ytringsfrihet og trykkefrihet?
  3. Hvem bestemmer hva mediene kan publisere i Norge?
  4. Hvorfor er en fri presse viktig for demokratiet?
  5. Hvorfor er mediemangfold viktig?
 

Oppgave 2

Under andre verdenskrig måtte nesten alle familier i Norge levere inn radioapparatene sine. Les fagteksten Okkupasjon og motstand.

  1. Hvorfor var det forbudt for nordmenn å ha radio?
  2. Diskuter i klassen: Hvilke problemer ville dere få dersom de som bestemte i Norge, nektet alle tilgang til radio, TV, Internett og mobiltelefon?
 

Oppgave 3

I Tyrkia er sosiale medier som Facebook, YouTube og Twitter sperret for publisering. Finn ut hvorfor.

 

Oppgave 4

Les Sven Egil Omdals kommentar Raseriet over den tomme stolen.

  1. Hvem er Liu Xiaobo, og hvorfor sitter han i fengsel?
  2. Hvorfor lurer Omdal på hvordan norske politikere ville ha tatt imot ham dersom han kom til Norge i dag?
  3. I Grunnloven står det at det skal være ytringsfrihet i Norge. Omdal nevner eksempler på at ytringsfriheten likevel har blitt begrenset i ulike historiske perioder. Hvilke eksempler trekker han fram?
  4. Hvorfor mener han at det ikke er så mye igjen av hele grunnlovsjubileet?

 

 

Oppgave 5

Studer de fagtekstene som du finner under "Relatert innhold" nederst på sida.

  • Lag en presentasjon for klassen ved hjelp av PowerPoint eller Prezi der du viser hvordan makthavernes syn på medienes rolle i samfunnet påvirker måten journalistene arbeider på.
  • Illustrer presentasjonen med konkrete eksempler fra land med ulike politiske regimer i Europa, Asia, Afrika og Nord- og Sør-Amerika
 

 

Oppgave 6

Filmen Tvunget til taushet følger tre srilankiske journalister som har avdekket krigsforbrytelser begått av regjeringsstyrkene i krigen mot de tamilske tigrene.

  • Se filmen og les fagartikkelen Tema: grunnlovsjubileet.
  • Skriv en avisartikkel om hvorfor undersøkende og uavhengig journalistikk er viktig i vår tid.