Oppgave: Drøfte

Den grønne sykkelen – film og oppgaver

Publisert: 02.04.2014, Oppdatert: 05.03.2017
  • Innbygg
  • Enkel visning
  • Lytt til tekst
  • Skriv ut
Den grønne sykkelen

Den grønne sykkelen er den første spillefilmen som er spilt inn i Saudi-Arabia. Når vi tenker på dette landet, ser vi vanligvis for oss en befolkning som får livene sine strengt regulert. En av restriksjonene vi tenker på, er at kvinner ikke får kjøre bil. Visste du at de heller ikke fikk sykle? Filmen vi nå skal se, endret på dette.

Tid

Film: 1 t 30 min
Oppgaver: 2 skoletimer

Vanskegrad

Middels

Ressurser

Fra KK1

Kjønnsroller 

Fra KK3

Kjønnsroller 

Fra samfunnsfag

Kjønn, etnisitet og likestilling

 

Om regissøren

Haifaa Al MansourHaifaa Al Mansour

Haifaa Al Mansour er født i Saudi-Arabia i 1974. Hun studerte litteratur i Kairo og gikk på filmskole i Australia. Ved å lage film i sitt hjemland, brøt hun mange barrierer. Landet har ingen egen filmindustri, og Den grønne sykkelen, som hadde premiere i Venezia i 2012, er den første spillefilmen som er tatt opp i landet. Som kvinne hadde Haifaa ikke adgang til å instruere de mannlige skuespillerne ansikt til ansikt. Dette måtte hun gjøre fra en bil via walkietalkie.

Wadjda, hovedpersonen i filmen, er 11 år og bosatt i utkanten av Riyadh, hovedstaden i Saudi-Arabia. Hennes største drøm er en sykkel. Wadjda har nok mange likhetstrekk med Haifaa. Haifaa hadde liberale foreldre som tillot henne å ha en sykkel da hun var liten.

Filmen vakte debatt i Saudi-Arabia og har ført til at sykkelforbudet er blitt opphevet. Så lenge kvinnen har mannlig følge og er iført abaya (tildekkende muslimsk drakt), er det nå tillatt.

Tenk over

  • Hva tenker du på som de største kulturforskjellene mellom Norge og Saudi-Arabia?
  • Ser du for deg en individualistisk kultur eller en kollektivistisk?
  • Hva tenker du om kulturavstanden?
  • Hva ville bli de største utfordringene, tror du, ved å flytte til Saudi-Arabia?

Se et klipp fra filmen

 

Oppgaver

Kvinner

  1. I Koranen står det at menn er "kvinners formyndere", og at kvinnene skal være "lydige" (Berg 1989 Sure 4,38). I filmen ser vi hvordan dette skriftstedet tolkes i Saudi-Arabia. Gi eksempler.
  2. På hvilke måter blir kvinnene og jentene i filmen minnet om viktigheten av å være ærbar?
  3. Hvordan er fellesskapet mellom kvinnene i filmen?
  4. Antagonisten i filmen, rektoren Hussa, erklærer: "En kvinnes stemme er hennes nakenhet." Hva mener hun?

Menn

  1. Regissøren kunne lett ha demonisert mennene. Det gjør hun ikke. Hvordan skildrer hun generelt mennene? Se for eksempel på Abdullah, faren og sjåføren.

Wadjda

  1. Tidlig i filmen får vi se at Wadjda skiller seg ut. Når, og på hvilken måte? Hvordan peker dette framover mot hva som kommer til å skje?
  2. På hvilken måte bryter Wadjda med konvensjonene?
  3. Pek på årsaker til at hun har mot til å gjøre det.
  4. Er Wadjda undertrykt? Er det synd på henne?
  5. Hvorfor blir sykkelen så viktig for Wadjda? Utdyp dette.

Filmen

  1. På hvilken måte blir sykkelen et frihetssymbol? Finner du andre frihetssymboler?
  2. På hvillken måte handler filmen om konformitet?
  3. Bruk ressursene og knytt filmen til temaene kjønnsroller og kulturbakgrunn.
  4. Hvordan kan filmer som denne være med å endre vår kulturforståelse?