Oppgave

Solidaritet eller kynisme?

Publisert: 12.02.2014, Oppdatert: 05.03.2017
  • Innbygg
  • Enkel visning
  • Lytt til tekst
  • Skriv ut

Logo: Sochi.ru 2014  

 

Tid

1 time

 

Vanskegrad

middels

 

 

 

Begreper

Stoppeffekt:
Virkemiddel som har til hensikt å fange mottakerens oppmerksomhet.

 

Allusjon:
Hentydning til en annen kjent tekst eller hendelse.

 

 

Oppgave 1

Se reklamefilmen for sportskjeden XXL. Denne filmen blir sendt på TV 2 i forbindelse med sendingene fra OL i Sotsji.

  1. Hva vil du si er den viktigste stoppeffekten i denne reklamefilmen?
  2. Hvilke allusjoner til andre reklametekster inneholder filmen?
  3. Hvilket syn på kjønnsroller er filmen et uttrykk for?

 

Oppgave 2

Se undervisningsfilmen Reklamefilmen: retorikk i praksis 

  1. Hva er det viktigst å tenke på når man skal lage en reklamefilm?
  2. I hvor stor grad mener du reklamefilmen XXL Airport Love oppfyller kravene til god fortelleteknikk i reklamefilm?

 

Oppgave 3

I reklamefilmen XXL Airport Love ser vi to kvinner som kysser hverandre.

  1. Hvorfor tror du XXL har valgt denne overraskelseseffekten nettopp i en reklamefilm som sendes i forbindelse med OL i Sotsji?
  2. Hvilken effekt tror du XXL ønsker å oppnå med denne reklamefilmen?
  3. Tenk deg at reklamefilmen hadde blitt sendt på norsk fjernsyn i forbindelse med OL på Lillehammer i 1994. Tror du effekten hadde vært den samme da?
  4. Les oppslaget i Nettavisen: Lesbekyss spres i rekordfart. Hvorfor mener Break at "Olympisk reklame fra Norge er den beste noensinne"?
  5. Diskuter i klassen: Er XXLs OL-reklame uttrykk for solidaritet med homofile, eller er det kun et forsøk på å tjene penger på nordmenns skepsis til russere og russisk kultur?

 

 

Relatert innhold

Generelt