Oppgave: Drøfte

Farukhs mynt – en novellefilm om asylsøkere og oss andre

Publisert: 12.02.2014, Oppdatert: 05.03.2017
  • Innbygg
  • Enkel visning
  • Lytt til tekst
  • Skriv ut
Asylsøker med norsk vimpel i bakgrunnen

I novellefilmen Farukhs mynt møter vi de to asylsøkerne Farukh og Hassan. Asylmottaket, der de begge venter på den skjebnesvangre beskjeden om oppholdstillatelse eller ikke, ligger idyllisk plassert blant vestnorske fjell og fjorder. Se kortfilmen og gjør oppgaver.

 

Brudeferden i HardangerNasjonalromantisk bilde av Norge

Bilde av piggtråd.Piggtråd

Ressurser til kommunikasjon og kultur-oppgaver

 

Globaliseringens mange ansikter 

 

Verdensbildet som kontekst  

 

Det oppstår et far–sønn-forhold mellom den middelaldrende Farukh og unggutten Hassan. Sammen deler de ikke bare rom, men også skjebne – eller gjør de ikke det? Hvem får bli i Norge, og hvem får ikke? Er det skjebnen – eller tilfeldighetene – som avgjør? Før du ser filmen, bør du tenke gjennom:

 

 

Kaste mynt og kron

mynt og kron. foto.Mynt og kron   Ved hvilke anledninger kaster du mynt (engelsk: tails) og kron (engelsk: head)? I oppslagsverk vil du finne forklaringer på skikken med å kaste mynt og kron som en måte å avgjøre et vanskelig valg på. Som eksempler på anledninger der metoden brukes, refereres det til det å avgjøre hvilket lag som skal ta avspark i en fotballkamp, eller hvilket lag som skal få velge side. Historisk tolket man myntkastingens tilfeldige resultat som et uttrykk for skjebnen, eller en guddommelig vilje.

 

Asylsøker og turist

Tenker du i stereotypier?
Hva tenker du på når du hører ordet asylsøker?
Hvordan er det forskjellig fra hvordan du tenker på ordet turist?

 

Se film

Se Farukhs mynt (20 min). Manusforfatter og regissør er Susanne Falkum Løvik, produsent er Kong Film, og musikken er ved Eirik Myhr.

 

 

Oppgaver

Novelleformen

  • På hvilken måte oppfyller denne filmen de vanligste kjennetegnene på en novelle?
  • Beskriv anslaget i filmen. Hva presenteres her?
  • Hvilken symbolikk ligger det i den andre åpningsscenen, der Hassan befinner seg i flaggstanga?
  • Puslespillet er et annet eksempel på symbol- og metaforbruk i filmen. På hvilken måte?
  • Finner du noen frampek?
  • Hva vil du si er vendepunktet?
  • Kommenter sluttscenen.
  • På hvilken måte bidrar novelleformen til vår forståelse av temaet?
  • Hva får vi "ekstra" ved at dette er en film, og ikke en klassisk novelle?

Musikk

Filmen har fått musikalsk følge med lydspor med følgende titler: "The Letter", "The Forest", "Time, Hope, Faith", "The Decision" og "The Letter II".

  • Hvordan bidrar musikken til stemningen i filmen?
  • Hvordan bygger den opp rundt temaet?

Miljøet

Filmen er spilt inn i Aurland og Geiranger. Dette er destinasjoner turister i tusentall besøker hver sommer, og som vi elsker å vise fram i turistbrosjyrene våre. Mange tenker på fjord og fjell som "typisk" norsk.

  • Hvordan virker disse naturskjønne "kulissene" inn i filmen?
  • Hvorfor tror du regissøren har valgt å legge handlingen hit?

Personene

  • Samsvarer Farukh og Hassan med forestillingen din om asylsøkere?
  • På hvilken måte stemmer de med stereotypiene?
  • Farukh åpner ikke konvolutten. Hvorfor ikke? Forklar.
  • Beskriv forholdet mellom Farukh og Hassan. Forsøk å bruke begreper du har lært i kommunikasjon og kultur.
  • Jorunn er den eneste personen vi møter fra vertskulturen. På hvilken måte representerer hun det "norske"?

Kommunikasjon og kultur

  1. Beskriv kulturmøtet mellom Farukh/Hassan på den ene siden og Jorunn på den andre.
  2. Farukh og Hassan er det som sosiologen Zygmunt Bauman kaller vagabonder, til forskjell fra turister.
  3. På hvilken måte er Farukh og Hassan representanter for vagabondene? Hvordan blir vagabond og turistrollen aktualisert i filmen?
  4. Beskriv Farukhs verdensbilde, slik det kommer til uttrykk i filmen.
  5. Hvordan henger dette sammen med hans kulturfilter?
  6. Farukh bruker uttrykket "In sha'Allah". Finn ut betydningen. Hvordan henger dette sammen med hans skjebnetro?
Relatert innhold

Generelt