Oppgave

Hot. Cool. Yours.

Publisert: 22.01.2014, Oppdatert: 05.03.2017
  • Innbygg
  • Enkel visning
  • Lytt til tekst
  • Skriv ut

Logo: Sochi.ru 2014  

 

Tid

1 time

 

Vanskegrad

middels

 

 

 

Kilder

Offisiell nettside for OL i Sotsji 
 

 

OL-eventyret 
 

 

Makabert og hysterisk 

 

 

lue med OL-ringer  

Oppgaver

  1. Slagordet for de olympiske leker i Sotsji i 2014 er "Hot. Cool. Yours." Forklar den dobbelte betydningen av ordspillet Hot. Cool.
  2. Hvilken mottakergruppe tror du dette ordspillet er spesielt rettet mot? Begrunn svaret.
  3. Sammenlikn slagordet "Hot. Cool. Yours." med tidligere OL-slagord:
    – London 2012: "Inspire a generation"
    – Vancouver 2010: "With glowing hearts"
    – Beijing 2008: "One world, one dream"
    Hvilke verdier er det disse OL-slagordene forsøker å formidle?
  4. Studer den offisielle nettsida til OL i Sotsji. Hvordan begrunner arrangørene valget av slagord?
  5. Presidenten for organisasjonskomiteen for Sotsji 2014, Dmitri Tsjernysjenko, uttaler følgende på nettsida:
    "The Sochi 2014 slogan demonstrates that it is impossible not to participate, watch, experience and be proud because this is Your Games."
    Hvordan stemmer dette utsagnet med det bildet norske medier tegner av det russiske OL-arrangementet?
  6. Forklar begrepene "public relations" (PR) og "propaganda". Hva er forskjellen mellom PR-virksomhet og propaganda?
  7. Olympiske leker blir ofte brukt til å promotere nasjonale verdier. Studer sidene 11–13 i heftet "OL-eventyret". Hvilke sider ved det norske samfunnet ble promotert da Norge arrangerte vinter-OL i 1994?
  8. Nevn historiske eksempler der OL-arrangementet, etter din mening, ble brukt som propaganda for et bestemt politisk regime. Hvorfor vil du bruke begrepet "propaganda" nettopp i disse tilfellene?
  9. Les artikkelen "Makabert og hysterisk" (Vårt Land 2002). Professor Per Fugelli og Steinar Lem i Framtiden i Våre Hender er begge kritiske til de verdiene som den olympiske bevegelsen promoterer. Hva går denne kritikken ut på?
  10. Tenk deg at Norge får tildelt de olympiske vinterlekene i 2022. Formuler et slagord for de verdiene du mener et slikt arrangement bør promotere.

 

Relatert innhold