Oppgave: Arbeidsoppdrag

Egne merkevarer (EMV) og hylleplassering

Publisert: 02.12.2013, Oppdatert: 21.03.2017
  • Innbygg
  • Enkel visning
  • Lytt til tekst
  • Skriv ut
Toro-poser i butikkhyller

Denne oppgaven tar for seg kjedenes bruk av egne merkevarer (EMV) og hylleplassering av utvalgte merkevarer. Oppgaven baserer seg på innslag fra dokumentarserien Forbrukerinspektørene på NRK.

Filmene

Se gjennom følgende filmer på NRK og Forbrukerinspektørene (FBI):

Film 1: Gå inn på 2011 - velg 05.10.11: Matvarekjedenes egne merkevarer. Varer i ca. 15 minutter.

Film 1: Gå inn på 2011 – ekstrasendinger 2011 – FBI ekstra: «Høstjakt» i matvarebransjen. Varer i ca. 45 minutter.

Film 2: Gå inn på 2008 – velg 8.10.08 – Er hylleplassbetaling bra for deg? Varer i ca. 15 minutter.

Filmene finner du her: Forbrukerinspektørene  

NB! Bytt nettleser hvis du får problemer med å spille av filmene. 

Oppgave

Det fins FIRE matvarekjeder i Norge: Coop, ICA (og Rimi), Rema 1000 og Norgesgruppen (Kiwi, Spar, Joker, Meny, Ultra). Innslagene dere så på NRK, handlet om kjedenes bruk av egne merkevarer (EMV) og favorisering av utvalgte merkevarer i forbindelse med hylleplassering.

  1. Finn to–tre eksempler på egne merkevarer fra disse fire kjedene ved å sjekke butikkene fysisk og/eller ved å gå til butikkenes hjemmesider. Ta gjerne bilde med mobilen for å dokumentere.
  2. Hva tror du kjedene ønsker å oppnå ved å benytte egne merkevarer?
  3. I en av filmene hevdes det at noen produsenter får bedre hylleplassering enn andre ved å betale ekstra for det. Dette tilbakeviser kjedene. Hva tror dere? Dere skal være forbrukerinspektører for klassen. Velg dere ut én butikk og sjekk hylleplassering ved å velge dere ut én eller flere kategorier (f.eks. syltetøy, sjampo, pålegg, juice) og sammenligne hylleplassering for de ulike merkevarene innenfor kategorien. Er det noen merkevarer som gjennomgående har bedre hylleplassering enn andre? Ta gjerne bilde med mobilen for å dokumentere.

Tips

Oppgavene løses i grupper eller i par og presenteres i klassen etterpå etter avtale med lærer. Det er en stor fordel at dere har tilgang til ulike matvarekjeder i nærområdet. Har dere ikke det, er det mulig å finne eksempler på egne merkevarer på matvarekjedenes hjemmesider. Oppgaven er krevende.