Hopp til innhold

Fagstoff

Søkemotorer med booking

En søkemotor leter seg fram til nettsider og andre dokumenter etter gitte søkeord. Treffene blir sortert etter hva søkemotoren finner mest relevant.
Person sitter forran en datamaskin og booker en reise. Foto.
Åpne bilde i et nytt vindu

Bruk av søkemotorer

Internett har gjort det mulig å integrere løsninger der en kan søke etter produkt- og prisinformasjon, lese og legge inn brukeropplevelser og bestille. Tilsynelatende er dette et «Kinderegg» som gir forbrukerne stor påvirkningskraft. Noen (få) av de mest kjente er tripadvisor.com, trivago.com, hotels.com og booking.com.

Hva mener andre?

Kunden har store fordeler av å kunne sammenligne pris og kvalitet opp mot andre gjesters opplevelser. Samtidig er det noen viktige feilkilder. Først og fremst er det et skille mellom dem som baserer seg på vurderinger fra gjester som faktisk har bodd på hotellet eller spist på den aktuelle restauranten, og dem som er åpne for anmeldelser fra alle. De sistnevnte er det lettere å manipulere.

Markedsmakt

De største nettstedene for bestilling av reise og opphold kan få svært stor markedsmakt. Jo flere kunder som bruker nettstedene, jo høyere krav kan de stille til reiselivsbedriftene som skal delta. Om ett eller noen få nettsteder får en monopollignende posisjon, kan vi oppleve at prisen for å distribuere digitalt blir høyere enn da reisebyråene gjorde den samme jobben uten dagens teknologi.

Mange reiselivsbedrifter er svært aktive når det gjelder å oppfordre gjestene til å skrive positive kommentarer og gi dem en høy rating. I noen få tilfeller kan dette grense mot uetisk påvirkning, ikke minst om en tilbys gaver for å gi slike anmeldelser. I de aller fleste tilfeller bidrar slike løsninger til å skjerpe kvaliteten og servicen, noe som er til felles beste.

CC BY-SASkrevet av Kyrre Romuld. Rettighetshaver: NKI Forlaget
Sist faglig oppdatert 11.01.2019

Læringsressurser

Informasjonskilder