Oppgave: Arbeidsoppdrag

Klær og kommunikasjon – klær som meningsytringer og mote

Publisert: 02.10.2013, Oppdatert: 05.03.2017
  • Innbygg
  • Enkel visning
  • Lytt til tekst
  • Skriv ut
Klesdrakt og symboler

"Vis meg din garderobe, og jeg skal si deg hvem du er!" Så enkelt er det nok ikke.Hva formidler klærne våre? 

HippieHippie PunkerPunker EMOEMO HijabHijab  

Les mer

Klær som ytring eller tekst?
Hva er forskjellen på en ytring og en tekst? 

Hijab – undertrykkelse eller mote?
Burka eller motepress? 

På eldresenteret i Selbu i Trøndelag strikker de votter med hakekors.
Selbuvotter med hakekors

Kanskje bruker du klær og tilbehør med nagler fordi du er en opprører? Kanskje går du med T-skjorte med et digert kors fordi du er kristen? Eller du har helt andre begrunnelser for klesvalget ditt: Det kan ha vært salg på H&M.

Make love, not war

På seksti- og syttitallet var det mange som kledde seg i fillete dongeribukser, T-skjorter de hadde farget selv, hjemmelagde vester og smykker som proklamerte "peace" og "make love, not war". Disse unge menneskene protesterte mot det samfunnet som de så rundt seg, og som var preget av materielle verdier og forbruk. Krig er en direkte følge av griskhet, mente de. De søkte å utvikle både politiske, åndelige og kulturelle alternativer, og de satte dype spor etter seg i historien. Vi snakker om ungdomsopprøret og hippiebevegelsen.

Hippienes klesvalg var en direkte følge av det de sto for. Mote og "pent tøy" var en del av den materielle livsstilen som de tok avstand fra. Filler og hjemmelagde smykker ble et naturlig valg. Samtidig var de vandrende innlegg i en samfunnsdebatt.

Symboler blir mote

I vår tid er det ikke like enkelt å bruke klær til å markere politisk eller verdimessig ståsted. Det er i alle fall ikke enkelt å markere at man ønsker å stå utenfor motepress og kjøpefest. Moteindustrien plukker raskt opp påfunn hos ulike motkulturer, og det tar ikke lang tid før lignende klær og smykker selges over disk med store summer i fortjeneste. "Nye motetrender" heter det da, og plutselig er utenfor-kulturen havnet innenfor.

Med det kristne korset rundt halsen eller på trøyen kommuniserer du ikke annet enn at du synes det passer godt til jakken. Det samme gjelder korset snudd opp ned, "peace"-symbolet, davidstjernen ... til og med hakekorset – for å nevne noen eksempler. Symboler som i seg selv er svært ladet, blir redusert til pynt og strippet for innhold når moteindustrien tar hånd om dem. Kanskje er det bare et spørsmål om tid før den muslimske hijaben blir gjort om til et praktisk vinterplagg.

 

Fordypningsoppgave

Tema: Symboler som endrer innhold over tid

Lag en digital fortelling, presentasjon eller film der du viser ett eller flere eksempler på hvordan klær, smykker og/eller sko kan være meningsbærende, og hvordan meningen kan endre seg over tid. Dokumenter hvordan symbolet brukes i dag, både av moteindustrien og av subkulturer/motkulturer.

Forslag:
1. Converse-sko: Du finner bakgrunnshistorien på nettet. Søkeord kan være: "Converse sko historie" og "Converse shoes history". Du kan selv dokumentere hvordan disse skoene kommuniserer i dag: Studer reklame, skobutikker og snakk med medelever.·

2. "Peace"-symbolet: Dette finnes blant annet på smykker og T-skjorter. Når du leter etter bakgrunnsinformasjon om det på nettet, må du være kritisk. Det eksisterer en mengde anekdoter. Disse kildene kan være gode å ta utgangspunkt i:

  • Wikipedia (eng.) har en artikkel med tittelen Peace Symbols.
  • Nettstedet "designboom.com" (eng.) har en artikkel som heter det samme, og som sikkert har brukt Wikipedia som kilde.
  • Det finnes også en artikkel om dette på svenske Wikipedia. Den har tittelen "Antikärnvapenmärket".

 

Drøft

Klesmerket "Thor Steinar" har stor suksess i Tyskland blant nazister og høyreekstreme ved å markedsføre plagg med sterk referanse til vikinger og norsk natur. Det norske flagget og stedsnavn som Tønsberg og Trondheim brukes aktivt i promoteringen av klærne. Det norske utenriksdepartementet henstilte til firmaet å stoppe bruken av det norske flagget i 2005. I 2010 vant de fram. Les artikkelen Nazimote.

Drøft: Hva tror du hensikten bak bruken av det norske flagget var for "Thor Steinar"? Hvorfor vakte denne flaggbruken så sterke følelser at norske myndigheter reagerte?

Analyser sammensatt tekst

Velg enten 1 eller 2.

1. Gå inn på "Thor Steinars" hjemmeside. Se promoteringsfilmen The Legend Thor Steinar.

2. Finn reklamefilmer for de siste kolleksjonene til fimaet på hjemmesiden deres eller på YouTube. Søkeord: Thor Steinar.

Analyser: Hvilke virkemidler brukes? Brukes symboler? Hvilken effekt har symbolbruken og virkemidlene? Er dette propaganda? Begrunn.