Fagstoff

Inn- og utsjekking

Publisert: 07.10.2013, Oppdatert: 05.03.2017
  • Innbygg
  • Enkel visning
  • Lytt til tekst
  • Skriv ut
Resepsjon

Ved inn- og utsjekking er det flere rutiner som skal gjennomføres: orientere gjestene om hotellets servicetilbud, levere ut nøkkelkort, informere om betaling og så videre.

Formidling av informasjon om lokale attraksjoner, om transporttilbud og veibeskrivelse er en del av resepsjonistens gjøremål.Formidling av informasjon om lokale attraksjoner, om transporttilbud og veibeskrivelse er en del av resepsjonistens gjøremål. 

Innsjekking, utsjekking og betalingsrutiner er viktige oppgaver i resepsjonen.Innsjekking, utsjekking og betalingsrutiner er viktige oppgaver i resepsjonen.

Kommunikasjon med gjestene

Under kompetansemålet «kommunisere munnleg og skriftleg med gjestene, også på engelsk» ligger kanskje den største delen av en resepsjonists daglige arbeidsoppgaver. Nesten samtlige gjester har direkte kontakt med resepsjonen ved inn- og utsjekk. De aller fleste har også ulike kontakter under oppholdet.

Innsjekking og informasjon

Ved innsjekk sjekker du betalingsavtale. De aller fleste bruker kort, enten de skal betale oppholdet selv eller få det refundert hos arbeidsgiver. Kortet registreres på forhånd og blir slik både en betalingsgaranti og en identifikasjon av gjesten.

Du avklarer spesielle romønsker og informerer om rommets beliggenhet, frokosttid, andre spisetilbud og avslutter med å sjekke ut om gjesten har andre informasjonsbehov i eller utenfor hotellet. Du forteller kanskje at hotellet låner ut sykler, tilbyr rabatt i badeland og informerer om spa og lokale trim- og turmuligheter. For gjester som mangler kjedens fordelskort tilbyr du å opprette et slikt med opptjening fra samme dag.

Under oppholdet får du ofte henvendelser som tar utgangspunkt i den første kontakten. Gjester som opplever at resepsjonsmedarbeidere er aktive formidlere, får en lavere terskel for å spørre om hjelp og råd.

Utsjekking

Utsjekk dreier seg først og fremst om kvalitetssikring og gjensalg. Viktige oppgaver er avklaring av sluttregning inkludert opptjening av bonuspoeng, bestilling av taxi og informasjon om buss-, ferge- eller kjøreruter.