Fagstoff

Servering

Publisert: 24.09.2013, Oppdatert: 05.03.2017
  • Innbygg
  • Enkel visning
  • Lytt til tekst
  • Skriv ut
Fisketur ved Florø

For å kunne gi gjestene best mulig informasjon om spisesteder og lokale spesialiteter må reiselivsaktører på destinasjonen skaffe seg god kunnskap om det lokale serveringstilbudet.

Mange gjester er interessert i gastronomi og følger med på anbefalinger i for eksempel i Michelin-guiden.Mange gjester er interessert i gastronomi og følger med på anbefalinger i for eksempel i Michelin-guiden.

Anbefaling av spisested

Som vi så under siden om overnatting, vil mange serveringssteder hente mange gjester fra lokale hoteller. Noen ganger skjer dette som direkte anbefalinger eller bestillinger. Andre ganger er det gjesten selv som finner fram til lokale spisesteder, ikke minst via kundedrevne søkemotorer, restaurantanmeldelser på nettet eller andre kilder. Spisestedets lokale plassering og visuelle profil er også viktig når gjesten skal velge.

God mat og hyggelig stemning i pensjonatets egen spisesal.God mat og hyggelig stemning i pensjonatets egen spisesal.

 

Det kan være en fordel å ha prøvd spisestedet selv, før du anbefaler det til gjester og kunder!Det kan være en fordel å ha prøvd spisestedet selv før du anbefaler det til gjester og kunder!

Bli kjent med de lokale serveringstilbudene

Mange spisesteder legger stor vekt på at de ulike ansatte i det lokale destinasjonstilbudet skal kjenne dem som gjester. Oftest skjer dette ved at lokale kolleger selv velger spisestedet som ordinære gjester.

Andre ganger kan et spisested invitere ansatte i ulike lokale destinasjonsproduktene (hotell, guidebyrå eller lignende) til å smake på mat, bli bedre kjent og diskutere nye markedsmuligheter.