Aktualitet

Jonas og Erna vil bli venn med deg

Publisert: 14.08.2013, Oppdatert: 05.03.2017
  • Innbygg
  • Enkel visning
  • Lytt til tekst
  • Skriv ut

logo aktualitet  

Dette er saken

Valgkampen foregår nå i stor grad på sosiale medier.

 

Det fører til et større fokus på politikerne som personer.

 

Medierådgiverne overtar regien. Makten overføres fra journalistene til politikerne.

 

 

 


Statsminister Erna Solberg tar selvie samme med høgrefolk i Sortland.En selfie hører hjemme når Erna Solberg møter trofaste høgrevelgere i Sortland.  

 

 

minstemme.no - logo  

Alle som bor i Norge, bør bruke stemmeretten sin.

 

Informasjonen du trenger før valget, finner du på nettstedet minstemme.no.

 

Sosiale medier som valgkamparena

I innspurten til stortingsvalget høsten 2013 tok sosiale medier for alvor av som valgkamparena. Jens kjørte taxi på YouTube, Knut Arild skiftet bleier på Facebook, mens Erna blogget og tvitret natt og dag.

I kommunevalgkampen høsten 2015 opplever vi at politikere står i kø for å bli venner med oss på sosiale medier.

Journalistene på sidelinja

Fra 1880-årene og fram til 1970 var norske aviser talerør for et bestemt politisk parti. Politikerne kunne fritt bruke lojale medier til å fremme de synspunktene de ønsket skulle komme fram i valgkampen.

På 1970-tallet ble dette endret. Den ene avisen etter den andre sto fram som politisk uavhengige. Det samme gjorde de radio- og TV-stasjonene som vokste fram etter at kringkastingsmonopolet ble opphevet på 1980-tallet. Det journalistiske idealet i de uavhengige mediene var å avsløre det politikerne ønsket å holde skjult. I enkelte TV-debatter ble programlederne tildelt mer taletid enn politikerne.

Medierådgiverne tar regien

Når politikerne nå meddeler seg direkte til oss via sosiale medier, er det uten den kritiske korreksjonen som profesjonelle journalister og redaktører står for. Spørsmålet er om vi som mediebrukere er klar over dette, og om vi selv evner å sette spørsmålstegn ved de påstandene og løftene politikerne kommer med.

Gunn Enli, som leder forskningsprosjektet «Sosiale medier og valgkamp» ved Institutt for medier og kommunikasjon ved UiO, peker på tre konsekvenser av denne utviklingen:

  • valgkampen er blitt mer personifisert
  • valgkampen er blitt mer uavhengig av journalister
  • valgkampen er mer styrt av medierådgivere

Politikerne og deres rådgivere er med de sosiale medienes inntog selv blitt «redaktører» for informasjonen de deler. De sosiale mediene kan slik sies å ha ført til en maktforskyvning fra journalistene til politikerne og apparatet rundt dem, sier Enli til journalistblogger Kamilla Simonnes ved UiO.

Ulike velgere på Twitter og Facebook

Twitter er fremdeles dominert av de unge og velutdannede, mens stadig flere trauste, eldre velgere har funnet et hjem på Facebook. Det forklarer hvorfor KrF og FrP er mest aktive på Facebook, mens Venstre-politikere er ivrige tvitrere.

Felles for alle sosiale medier er at politikerne må "by på seg selv". Vi forventer noen personlige avsløringer og en ledigere omgangstone når vi møter Jens og Erna på nettet. De er tross alt våre "venner", i hvert fall fram til valgdagen er over!

Relatert innhold

Aktuelt stoff for

Generelt