Fagstoff

Gjennomføre undersøkelsen

Publisert: 14.08.2013, Oppdatert: 05.03.2017
  • Innbygg
  • Enkel visning
  • Lytt til tekst
  • Skriv ut
PC hjelp

Selv om du har fulgt alle råd, kan du ikke regne med at alle svarer på en brukerundersøkelse, men du kan øke antallet ved å gjøre det så enkelt som mulig å svare.

Velg tidspunktet for gjennomføring av spørreundersøkelsen din med omhu. Det er for eksempel en dårlig idé å be en regnskapsførerVelg tidspunktet for gjennomføring av spørreundersøkelsen din med omhu. Det er for eksempel en dårlig idé å be en regnskapsfører om å besvare en brukerundersøkelse midt i årsoppgjøret. 

 

Det har liten hensikt å sende en undersøkelse til brukere som ikke har forutsetning for å svare på spørsmålene.Det har liten hensikt å sende en undersøkelse til brukere som ikke har noen forutsetning for å svare på spørsmålene. 

Som nevnt tidligere bør en undersøkelse ha så få spørsmål som mulig. Færre spørsmål gjør at flere svarer. Hvis du må gjennomføre en undersøkelse med mer enn ti spørsmål, bør du i starten fortelle brukeren hvor mange spørsmål det er, og hvor lang tid det vil ta å besvare dem.

Undersøkelser bør være anonyme. Så langt det er mulig, bør brukerundersøkelser være anonyme. Hvis brukeren tror at han eller hun kan bli identifisert, kan det påvirke svarene. Mange vil være tilbakeholdne med kritikk fordi de ikke har lyst til å bli sett på som noen som bare klager, eller de er redde for at det kan få negative konsekvenser for dem å svare på spørsmålene. Et unntak er selvsagt hvis undersøkelsen blir gjennomført for å kunne følge opp den enkelte brukeren individuelt.

Velg et tidspunkt da brukerne er til stede og har mulighet til å svare.  Det er ikke alle dager eller tidspunkter som er like godt egnet for å sende ut en spørreundersøkelse. Fredag ettermiddag eller midt i sommerferien er for eksempel dårlige tidspunkter fordi mange ikke er til stede eller har annet å gjøre. Du bør også unngå perioder da du vet det er spesielt travelt eller midt i høysesongen for sesongbransjer.

Sjekk at skjemaet fungerer på alle typer maskiner. Hvis du ikke er sikker på hva slags maskiner brukerne har, må du sjekke at skjemaet fungerer på de mest brukte maskintypene. Det inkluderer også nettbrett og smarttelefoner.

Test spørreskjemaet før du starter undersøkelsen. Selv om du mener at du har fulgt alle råd og regler, kan det alltid ha sneket seg inn feil som du ikke har oppdaget eller tenkt på. Derfor er det lurt å sende skjemaet til noen utvalgte brukere som kan gi deg tilbakemelding før du sender undersøkelsen til alle.

Tenk på hvem undersøkelsen skal sendes til. Det har liten hensikt å sende en undersøkelse til brukere som ikke har noen forutsetning for å svare på spørsmålene. Sannsynligvis vil de ikke svare, men i verste fall besvarer de undersøkelsen og påvirker resultatet på en slik måte at undersøkelsen i praksis blir verdiløs. Husk at kvaliteten på svarene alltid er viktigere enn antallet svar. 

Husk å gi tilbakemelding. Hvis det er mulig, bør de som svarer på en undersøkelse, alltid få en tilbakemelding. I anonyme undersøkelser kan det av og til være et problem, men de fleste verktøy for å lage og distribuere spørreundersøkelser har mulighet for å gi en automatisert bekreftelse når brukeren sender svaret. Her er det vanligvis også mulighet for å legge inn en takk for at de tok seg tid til å svare.

Lenke: Hvordan gjennomføre gode spørreundersøkelser på nett? 

Så langt det er mulig, bør brukerundersøkelser være anonyme. Hvis brukeren tror at han eller hun kan bli identifisert, kan det påvirke svarene.