Fagstoff

Informasjon og medier

Publisert: 11.08.2013, Oppdatert: 05.03.2017
  • Innbygg
  • Enkel visning
  • Lytt til tekst
  • Skriv ut
Grønland

Svært mange som skal ut og reise, finner reisemål og bestiller transport, hotell og aktiviteter selv. Derfor er det viktig for reiselivsvirksomheter å være representert i de rette mediene.

 Elektronisk togbillettElektronisk togbillett med NSB-app.
Fotograf: Luca Kleve-Ruud
 

 

 

National GeographicNational Geographic er en viktig inspirasjonskilde og informasjonskanal for naturbasert opplevelsesturisme.
Fotograf: AP
 

 

 

Andreas Viestad har formidlet kunnskap om Norge og norsk matkultur gjennom TV-programmer og matspalter i aviser og magasinerAndreas Viestad har formidlet kunnskap om Norge og norsk matkultur gjennom TV-programmer og matspalter i aviser og magasiner.
Fotograf: Roger Neumann
 

Reiseliv og medier

Interessen for reiseliv i ulike deler av media er svært stor. De reisende blir stadig mer selvstendige og støtter seg mindre på formidlere, operatører, agenter, reisebyråer og lignende. Dette betyr at behovet for informasjon og kunnskap øker.

Ved siden av tradisjonell markedsføring er det viktig å være tilgjengelig i alle de informasjonskanalene de reisende benytter. Reisehåndbøker, aviser, TV, magasiner, apper og ulike digitale formater innebærer et mangfold av informasjonsaktiviteter.

Å velge riktige mediekanaler

Norge har valgt en strategi som er knyttet til naturbasert opplevelsesturisme. Dette markedet kjennetegnes av godt informerte og kvalitetsbevisste individualister.Derfor er det viktig å være til stede i de mest anerkjente mediekanalene. National Geographic og BBC er blant de mest sentrale samarbeidspartnerne norsk reiseliv har.

Andreas Viestads programserie «New Scandinavian Cooking» er vist i en rekke land og er et viktig virkemiddel i markedsføringen av norsk matkultur. I programmene reiser Viestad rundt i Norge og lager mat basert på lokale råvarer, samtidig som han formidler den lokale kulturarven. Se klipp fra et av programmene her:

Et mer rendyrket reiselivskonsept for TV er BBC-produksjonen «Joanna Lumley in the land of the Northern Lights». Se klipp fra programmet her. 

Ikke sjelden blir dramaproduksjoner for TV og film brukt i markedsføringen av reiseliv. I Ystad i Sverige har krimhelten Kurt Wallander sitt eget museum og egne guidede turer. Her er et utdrag fra den offisielle presentasjonen på visitsweden.com:

Visit Sweden – Kurt Walander 

Det er blitt mer og mer vanlig at lokale reiselivsaktører og/eller reiselivsmyndigheter deltar i utviklingen og finansieringen av slike produksjoner.