Fagstoff

Teknologi

Publisert: 11.08.2013, Oppdatert: 05.03.2017
  • Innbygg
  • Enkel visning
  • Lytt til tekst
  • Skriv ut
Grønland

Nye teknologiske løsninger endrer  atferden vår når det gjelder reiser. Vi kan få vite hva andre mener om et reisemål, og reiselivsbedriftene kan nå nye markeder.

Vi stoler som regel mer på hva venner og kjente og andre forbrukere forteller om et produkt (en reise, et hotell osv.) enn på deVi stoler som regel mer på hva venner og kjente og andre forbrukere forteller om et produkt (en reise, et hotell osv.) enn på den som lager eller selger produktet.
Fotograf: Corbis
 

 

 

 

 

Gutt og jente på togMobilteknologi gjør at vi kan være online på reisen. Vi kan bestille billetter og opphold, sjekke vær og nyheter mens vi er underveis.
Fotograf: Tarjei E. Krogh

Internett

Internett regnes av mange som de siste 100 års viktigste oppfinnelse. Stadig kommer det nye teknologiske løsninger som påvirker reiseatferd og åpner nye markeder.

Brukerrangeringer, dynamisk prising og søkeoptimalisering er en del av en trend som kan bety lettere markedsadgang for nye reiselivsbedrifter om de scorer høyt hos forbrukerne.

Vareprat

Forbrukere vil vanligvis stole mer på andre forbrukere av en vare enn på de bedriftene som lager den samme varen. Når forbrukere deler erfaringene de har med en vare eller en tjeneste, er det et fenomen vi gjerne kaller «vareprat».

Tripadvisor.com er ett av flere nettsteder som er bygd opp rundt vareprat om hoteller, restauranter, bilutleie og andre tjenester i reiselivet. Her kan gjester legge inn egne anmeldelser og rangere ulike serviceelement.

I dag er god omtale på Tripadvisor.com ofte helt avgjørende for suksessen til en reiselivsbedrift. Ikke minst er det viktig for de mange gjestene som velger hoteller, restauranter og andre tjenester mens de er på reise, framfor å planlegge så mye på forhånd som man gjorde før.

Det er flere trender som gjør dette mulig, en av dem er bruken av mobilteknologi, der den reisende kan være online til enhver tid.