Fagstoff

Hva er en trend?

Publisert: 11.08.2013, Oppdatert: 05.03.2017
  • Innbygg
  • Enkel visning
  • Lytt til tekst
  • Skriv ut
Grønland

I denne delen skal vi se på hvordan vi kan bruke trender som utgangspunkt for å lage nye produkter. La oss først se på hva en trend egentlig er.


Lue inne? Utenkelig for noen år siden, nå er det ganske vanlig …Lue inne? For noen år siden var det utenkelig, nå er det ganske vanlig.
Fotograf: Paul Sigve Amundsen
  

 

 


Tatovert mann som heklerTatovert mann som hekler. Tatovering var også temmelig uvanlig inntil for noen år siden, nå er det vanlig med tatoveringer. Men hva med hekling?
Fotograf: Berit Roald
 

Sosiale koder

For noen år siden var det å gå med lue inne såpass uvanlig at vi ble bekymret om noen gjorde det. Var det feil innetemperatur, var de syke, var de skamklipte, eller hadde de et spesielt stort behov for oppmerksomhet? De sosiale kodene fortalte oss at det var feil å gå med lue inne. Vi hadde til og med en barnesang som begynte slik: «Nei, nei, gutt, dette må bli slutt! Ikke storme inn i stua, før du har tatt av deg lua!».

En trend blir skapt

Om noen få hadde begynt å gå med lue inne, ville vi neppe kunne kalle det en trend. Men i løpet av relativt kort tid er det blitt helt vanlig blant unge mennesker over store deler av verden. En trend er skapt.

En trend kan forklares som «en atferd som utvikler seg til en relativt permanent endring». En trend kan skape endringer i atferd, klesstil, valg og bruk av teknologi og en rekke andre forbruksmønster.

Eksemplet med å bruke lue inne er ikke bare interessant for dem som lever av å utvikle og selge hodeplagg. Det sier også mye om hva endringer i ulike gruppers atferd betyr kulturelt og sosialt.

 

 

Tenk etter

Kjenner du til noen trender når det gjelder for eksempel klær, interiør, mat eller fritidsaktiviteter?