Fagstoff

Nordisk konkurranse

Publisert: 07.08.2013, Oppdatert: 05.03.2017
  • Innbygg
  • Enkel visning
  • Lytt til tekst
  • Skriv ut
Midnattsol

De skandinaviske landene blir oppfattet som ganske like av utenlandske turister. Hva er Norges styrke i konkurransen med nabolandene våre ?

HandlevognerNordmenn på handletur i Sverige. 

 

 

Oppgave:
Bærekraftig turisme i Skandinavia

Gå inn på nettsteder for turisme i Sverige, Finland og Danmark.

Oppgaver:

  • Hvilke likheter og forskjeller er det mellom landene?
  • Hvordan vurderer du konkurranseevnen hos de skandinaviske landene?

 

 

 

LegolandFamilie besøker Legoland i Billund, Danmark – et svært populært reisemål for norske barnefamilier. 

 

 

 

 

 

Også julenissen er big business i Finland! I Rovaniemi kan barn og voksne møte julenissen året rundt.Også julenissen er big business i Finland! I Rovaniemi kan barn og voksne møte julenissen året rundt. 

Turistattraksjoner

Utenlandske turister opplever de skandinaviske landene som ganske like. Hvordan presenterer landene seg for turistene? Hva gjør nabolandene våre for å lokke til seg turister? Hva oppfatter turistene som attraktivt?

Turistattraksjoner kan være steder, gjenstander og hendelser som har spesiell interesse for turister. Typiske eksempler er historiske steder, monumenter, dyreparker, fornøyelsesparker, museer og kunstgallerier, byggverk (slott, skyskrapere, broer), nasjonalparker og natur.

I nærheten av turistattraksjonene er det gjerne en høy konsentrasjon av servicetjenester rettet mot turistene.

Hva er en turistattraksjon? 

Er Sverige «harry»?

Sverige er nordmenns mest besøkte ferieland og et populært reisemål for hele familien. Mange reiser til Sverige for å handle. I 2002 uttalte daværende landbruksminister, Lars Sponheim, at det var «harry» å dra på handletur til Svinesund. Fornavnet Harry brukes i norsk slang for å karakterisere en person eller handling som «vulgær», «smakløs» eller «udannet».

På www.visitsweden.com  kan du lese hvordan Sverige presenterer seg som turistland.

Deilig å være norsk – i Danmark

Med lun humor og selvironi har den 20 år gamle kampanjen «Det er deilig å være norsk – i Danmark» etablert seg som en av Danmarks sterkeste merkevarer. De siste årene har antall norske overnattinger i Danmark ligget stabilt på ca. 2,5 millioner per år.

Hva er det som gjør det så godt å være norsk i Danmark? Er det et godt glass blant gode venner? Er det de deilige, høye smørbrødene? Er det den danske holdningen til det gode liv? Er det de endeløse, hvite strendene? Er det feststemningen?

Listen er lang. Hva er ditt Danmark? På Facebook oppfordrer den danske turistorganisasjonen oss til å sende inn minner, opplevelser og reiser rundt omkring i Danmark.

Her kan du lese mer om hvordan Danmark presenterer seg som turistland.

Landet med skoger og innsjøer

Nesten to tredjedeler av Finland er dekket av skog, og med sine 187 000 innsjøer er Finland det landet i verden som har flest innsjøer i forhold til størrelsen.

Her er et eksempel på hva landet legger vekt på for å tiltrekke seg turister:

«Finland is full of interesting contrasts, such as the four seasons, the midnight sun and the period of darkness, urban and rural, East and West – you name it.»

Finland utfordrer Norges «eiendomsrett» til midnattssola og nordlyset som turistmagnet. Her kan du lese mer om hvordan Finland presenterer seg som turistland.