Fagstoff

Forbrukerkunnskap

Publisert: 01.08.2013, Oppdatert: 05.03.2017
  • Innbygg
  • Enkel visning
  • Lytt til tekst
  • Skriv ut
Fisketorget i Bergen

Har du noen gang opplevd at butikkselgeren ikke vet nok om produktene til å hjelpe deg? Eller at du som kunde vet mer enn selgeren? Eller for å snu på det: Du er kanskje utplassert i faget yrkesfaglig fordypning? Har du noen gang kjent på at du burde ha visst mer om produktene, om bransjen, om kundene eller om hvordan du skal bli god i jobben din? For å kunne gi best mulig service er det avgjørende at du har gode kunnskaper om produktene, om bransjen og om forbrukerne.

Forbrukerkunnskap er kunnskap om forbrukeratferd, det vil si kunnskap om kjøpsatferd og kjøpsprosesser, kjøpsroller og behov og motiv.

En god selger har denne kunnskapen og benytter den aktivt i salgsarbeidet sitt, enten det er på forbrukermarkedet eller bedriftsmarkedet. Dette kan du lese mere om ved å følge lenkene i margen.

Kvinner i skobutikkEn god selger må ha god forbrukerkunnskap og bruke den aktivt.
Fotograf: Torbjørn Tandberg
 

I begrepet forbrukerkunnskap ligger også det å kjenne kundene sine godt. God kjennskap til kundene gjør det enklere å yte god service og tilby kundene produkter som passer deres behov. Faste kunder får gjerne litt ekstra service, som for eksempel i dette tilfellet:

Kine er en fast og god kunde hos den lokale sportsbutikken. Hun har i alle år kjøpt ski til begge ungene der, i fjor kjøpte hun seg ny terrengsykkel, og mannen fikk seg nye slalåmski på tilbud. Vinterjakkene til hele familien er kjøpt der, og det samme gjelder fotballskoene til den yngste datteren.

SykkelbutikkEn god selger må ha god forbrukerkunnskap og bruke den aktivt.
Fotograf: Yorgos Karahalis
 

Når Kine nå skal ha seg ny sykkel, går hun til den lokale sportsforretningen og ber om et godt tilbud. Selgeren vet at Kine trener mye og deltar aktivt i konkurranser. Derfor trenger ikke selgeren bruke så mye tid på å finne den rette sykkelen til Kine. Han vet hva hun trenger. Dessuten får hun ti prosent i avslag for langt og trofast kundeforhold. Selgeren kjenner marginene og vet at butikken oppnår fortjeneste til tross for rabatten. I tillegg tilbyr han seg å levere sykkelen på døra hennes siden han bor rett i nærheten.

Her finner du et undervisningsopplegg om temaet. Opplegget består av et videoforedrag, en videocase og flere klasseromsaktiviteter.