Fagstoff

Produktkunnskap

Publisert: 01.08.2013, Oppdatert: 05.03.2017
  • Innbygg
  • Enkel visning
  • Lytt til tekst
  • Skriv ut
Fisketorget i Bergen

Har du noen gang opplevd at butikkselgeren ikke vet nok om produktene til å hjelpe deg? Eller at du som kunde vet mer enn selgeren? Eller for å snu på det: Du er kanskje utplassert i faget yrkesfaglig fordypning? Har du noen gang kjent på at du burde ha visst mer om produktene, om bransjen, om kundene eller om hvordan du skal bli god i jobben din? For å kunne gi best mulig service er det avgjørende at du har gode kunnskaper om produktene, om bransjen og om forbrukerne.

Norrøna jakkeJakke fra Norrøna Sport.   

For å kunne gi best mulig service er det avgjørende å ha god kunnskap om produktene du selger. Å ha produktkunnskap er mer enn å kunne oppgi prisen på ei jakke. Produktkunnskap er kunnskap om alle sider og forhold ved produktet. Under ser du en oversikt med eksempler på nødvendig produktkunnskap. Vi tar utgangspunkt i jakka ved siden av. 

 

 

 

 

Produktkunnskap

 

 Eksempel

Kvalitet

Ei GORE-TEX®-jakke med Active Shell-materiale, kommer i størrelse S, M, L og XL i unisex-fasong.

Produkthistorikk

Hvor lenge jakka har vært på markedet, og om det er en forbedret utgave av tidligere jakker.

Produsent

Norrøna har produsert jakka.

Leverandør

Norrøna har levert jakka.

Bruksområde

Turgåing, skitopptur, stisykling, stiløping, langrenn, fjellsykling, generelt friluftsliv, fjellturer, sykling.

 

Produktfordeler og brukerfordeler

GORE-TEX® Active Shell er vanntett, ekstremt pustende og vindtett. Lav vekt, lavt volum, mykt og lett å pakke – GORE-TEX® Active passer utmerket til aerobe aktiviteter der man trenger beskyttelse mot vind og regn. Brystlomme, enhåndsstramming, håndleddsstramming med borrelås, lufting under armene, myk hakebeskytter, rygglomme med glidelås.

Vedlikehold

Vaskes på 40 grader uten skyllemiddel. Skyllemiddel ødelegger pusteegenskapene.

Negative sider

Den er ikke så varm, kanskje litt liten i størrelsen, kommer foreløpig i få farger.

Betingelser

Fem års garanti for material- og produksjonsfeil. Vanlig reklamasjon etter forbrukerkjøpsloven er to år.

Konkurrenter og konkurrenters produkter

Selger må kjenne til konkurrentenes produkter og deres produktegenskaper for å kunne fortelle kunden hva som er unikt med denne jakka – for eksempel Arc’teryx, The North Face, Adidas og så videre.

 

Jobber du i et apotek, er det spesielt viktig med produktkunnskap.Jobber du i et apotek, er det spesielt viktig med produktkunnskap. 

 

Oppgave

Finn ett produkt (en vare eller en tjeneste) du kjenner forholdsvis godt, og lag en lignende tabell for dette produktet som du så over for Norrøna-jakka.

Hvor viktig produktkunnskap er, avhenger av hvilken bransje du jobber i, og hva slags produkter du selger. Er du selger i en matvarebutikk eller kiosk, er produktkunnskaper mindre viktig enn hvis du jobber i bakeri, apotek eller bilforretning. Små kjøp som gjøres ofte (rutinekjøp), som for eksempel sjampo, melk, sjokolade og avis, krever mindre produktkunnskap fra selgeren enn kjøp av kompliserte og dyre produkter. Bil, båt, hus, mobiltelefon, moped, sykkel og lignende kalles gjerne for høyinvolveringsprodukter. De har en mer omfattende kjøpsprosess, og det krever mer av selgeren. Det kan du lese mer om her. 

For en selger på bedriftsmarkedet eller institusjonsmarkedet er det svært viktig med gode produktkunnskaper, gjerne kombinert med den rette utdanningen. Å selge delkomponenter til gravemaskiner, til datamaskiner eller ingredienser til medisiner krever høy kompetanse.

Se denne videofilmen for en oppsummering.

Her finner du et undervisningsopplegg om temaet. Opplegget består av et videoforedrag, en videocase og flere klasseromsaktiviteter.

Oppgaver

Generelt