Fagstoff

Oppfølging

Publisert: 26.06.2013, Oppdatert: 05.03.2017
  • Innbygg
  • Enkel visning
  • Lytt til tekst
  • Skriv ut
Pc - utstyr

Selv om det faktiske salget er gjennomført, betyr ikke det at det er over! En kjøper vurderer og revurderer kjøpet i lang tid etter at det er gjennomført. Vi kaller dette «etterkjøpsatferd». Her skal vi se litt nærmere på hva det er.

Lenke:

CRM-system 

Kundedatabase 

 

Bruk av sms kan være en god oppfølging av kunden.Å bruke sms kan være en god måte å følge opp kunden på.  

Kundene ser gjerne fremdeles på tilbud fra konkurrenter for å forsikre seg om at kjøpet var bra. Som selgere må vi sørge for at vi bekrefter overfor kundene at de har gjort riktig valg, og vi må fortsette med å være deres rådgivere slik at de vet hvor de skal henvende seg dersom de lurer på noe. Her kan det være på sin plass både å bruke telefon/sms, e-post og sosiale medier for å følge opp kunden. Vi kan også bruke nettet ved å vise til lenker som har produktomtale der vårt produkt skårer høyt i en brukerkonkurranse for eksempel. Det å sende en sms til en kunde som for eksempel nettopp har kjøpt en bil, for å høre om han eller hun er fornøyd, er også en flott måte å være personlig på og samtidig gjøre en god oppfølgingsjobb.

Her kan du gå inn og lese mer om salgstøtteprogrammer.

IKT-verktøy

Her ser du en oppstilling av de forskjellige IKT-verktøyene vi har, med fordeler og ulemper:

 

IKT-verktøy

Lurt fordi

Dumt fordi

Telefon

  • Du får raskt kontakt, og kan gi viktige beskjeder.
  • Det er personlig, slik at du får kontakt med kunden.
  • Alle har telefon!
  • Det er godt som oppfølgingsverktøy.
  • Telefonen har ingen geografiske grenser, så vi kan nå kunder som er langt borte, på en relativt personlig måte.
  • Det er billig som salgsverktøy.
  • SMS er god oppfølging i en del salgssituasjoner.

 

  • Det er mange selgere som bruker telefonen som salgsverktøy, mange bedrifter har hele «callsentre» der det ringes hele dagen. På denne måten kan det bli upersonlig og irriterende.
  • Telefonen egner seg dårlig til beskrivelser og forklaringer som blir vanskelige.

 

          Kvinne snakker i telefon     

 

e-post

  • E-post er skriftlig, derfor vet du hva som har vært kommunisert i en salgsprosess.
  • E-post er raskt!
  • E-post er billig!
  • E-post når overalt!
  • Man kan legge ved filer med bilder, tegninger, videoer osv. for å illustrere.
  • Mange har e-post på telefonen sin, derfor får de meldinger idet de er sendt, og kan svare på dem.
  • En e-post kan drukne i mengden av annen informasjon hos en kunde, og som selger er du ikke den eneste som bruker e-post for å få kontakt med kundene dine.
  • Viktige e-poster kan bli «borte».

 

 

Lesing av e-post   

Internett

  • Hjemmesider gjør det mulig for kunden å se an selgeren for å «bli kjent» med organisasjonen, varene og tjenestene selgeren tilbyr.
  • Kunder kan bestille direkte på selgers hjemmeside.
  • Det er billig!
  • Det er informativt!
  • Det er tilgjengelig overalt, også på telefon.
  • Det kan godt brukes i personlige salgssituasjoner fordi man kan henvise til hjemmeside.
  • Programmer som Skype gjør et ikke-personlig møte personlig, og kjøper og selger kan samtidig dele informasjon fra nettet for å bli enige, illustrere og forklare.
  • Flyreiser blir overflødige i mange situasjoner, dette er tidsbesparende og miljøvennlig.
  • Bookingsystemer gjør det mulig for kunder å bestille egne reiser, restaurantbesøk og kino/teaterbesøk.
  • Det er lettvint og sikkert å betale over Internett i dag.
  • Det er tross alt ikke det samme som personlig kontakt.
  • Man kan ikke ta og føle på produkter.

Programmer som Skype gjør et ikke-personlig møte personlig.Programmer som Skype gjør et ikke-personlig møte personlig.  

 

 

 

Her  kan du se hjemmesiden til miinto.no

 

 

 

 

Pc

  • PC tillater bruk av diverse programvarer som gjør at man kan forandre egenskaper på det man kjøper, og få et inntrykk av hvordan det blir. Noen av disse programmene er nedlastbare på Internett, for eksempel kjøkkenplanleggeren til IKEA. 
  • Selger kan notere og legge inn data om kunden i sin database (kunderegistre), noe som er helt nødvendig for å bygge opp et profesjonelt kundeforhold.
  • PC kan kombineres med projektor for å vise film eller lytte til musikk, fra nett, cd, dvd eller usb-brikker.
  • Selger kan lage egne presentasjoner som er skreddersydde for kunden i et lysbildeprogram (for eksempel Powerpoint).
  • Selger kan opprette samskrivingsverktøy med kunden, der man sammen finner ut av hvordan ting må være for å dekke kundens behov.

 

  • PC er ikke det samme som personlig kontakt.
  • Man kan ikke ta og føle på produkter.

 

Pc kan brukes til powerpointpresentasjon.Pc kan brukes til powerpointpresentasjon.  

 

 

 

Pc kan brukes til betaling.Pc kan brukes til betaling.