Fagstoff

Gjensalg

Publisert: 26.06.2013, Oppdatert: 05.03.2017
  • Innbygg
  • Enkel visning
  • Lytt til tekst
  • Skriv ut
Pc - utstyr

Dersom du selger til en kunde du kjenner fra før av og som stoler på deg, kan IKT gjøre hele salgsjobben for deg. Det skal vi si litt mer om her.

Lenke:

Bruk av IKT i detaljhandelen 

 

Kundekontakt via telefon.Kundekontakt via telefon.   

 

StrekkodeStrekkode.  

I noen salgssituasjoner kan det være naturlig og nødvendig å ringe kunden for å minne vedkommende på at det er på tide å gjenta en ordre. Når du snakker med kunden, kan du på vegne av kunden gå inn i ordresystemet og gjøre bestillinger. Alternativt kan kunden selv gå inn i systemet og legge inn ordren.

Ordreprogram WinVaskOrdreprogram WinVask.  

Dette skjer for eksempel ofte i klesbransjen når en butikk gjør bestillinger av «basics», altså basisklesplagg de alltid har i butikken, slik som topper og tights. Det er først når det kommer nye kolleksjoner at de har behov for en selger som viser fram klærne.

I andre salgssituasjoner er det naturlig at kunden bestiller «rutinevarer» selv. I dagligvarebransjen ser du ofte butikkpersonalet gå rundt med skannere for å legge inn produktnumrene som skal bestilles på nytt. Her er det automatiske ordresystemer som ikke krever at en selger er til stede.