Fagstoff

Oppfølgingen

Publisert: 04.06.2013, Oppdatert: 05.03.2017
  • Innbygg
  • Enkel visning
  • Lytt til tekst
  • Skriv ut
Mynter

Du har sikkert opplevd å bli kontaktet av en selger som bare vil vite om du er fornøyd med produktet du kjøpte. Her kan du lære litt mer om hvorfor og hvordan dette skjer.

Lenke:

De ulike fasene i personlig salg 

 

Bilde av rød bil med blomster på frontruten.Allerede ved leveringen bygger selgeren opp under positive følelser hos kunden ved å gi bort en blomst.
Fotograf: Thorfinn Bekkelund
 

 

Bilde av en institusjonsservant med såpe, hånddesinfiksjon og fuktighetskrem.Har du først solgt inn desinfeksjonsvæske til en kunde, er ikke veien lang til å få solgt inn fuktighetskrem også.
Fotograf: Roger Hardy
 

Bilde av en kvinnelig ansatt på bensinstasjon som selger bollerEtter salg av bensin kan et oppfølgingsspørsmål som «Du vil ikke ha med noen boller, da?» gi stort utslag på salget. Så enkelt kan det gjøres!
Fotograf: Jan Petter Lynau
 

Når en selger kontakter kunden etter et salg, er det vanligvis et ledd i salget. Hensikten er å forsterke relasjonen mellom selgeren og kunden. Både med tanke på at kunden skal være fornøyd, og for framtidige salg er dette vel verdt den tiden det tar. 

Riktig valg

Er salget over når produktet er solgt og har byttet eier? Nei, det er ikke det. Dersom du vil beholde kunden i lang tid og gjøre mer enn dette ene salget, må du følge opp kunden også etter at salget er gjennomført. Som selgere må vi bekrefte overfor kundene at de har gjort et riktig valg, og fortsette å være deres «rådgivere», slik at de vet hvor de skal henvende seg dersom de lurer på noe. 

Produktoppfølging

I tillegg er det mange produkter som trenger service eller annen oppfølging. Man gir for eksempel råd om at skruene på bindingen til et snøbrett bør trekkes til etter en viss tid, eller om å se over forskjellige komponenter på en sykkel når den har vært brukt en stund.

Mersalg

Som en del av oppfølgingen kommer også muligheten for mersalg. Mersalg er tilleggssalg enten av hovedproduktet eller av tilleggsprodukter. For eksempel kan sykehuset, dersom de er fornøyd med desinfeksjonsvæsken de har kjøpt, også kjøpe fuktighetskrem til å smøre på hendene. Mersalg på denne måten er ofte «lett» salgsarbeid fordi man allerede har vunnet kundens tillit. Da skal det ikke så mye til før de velger å bruke samme leverandør av flere produkter. Mersalg kan også være så enkelt som at butikkmedarbeideren spør bensinkundene på en bensinstasjon om de også vil ha en 3-pakning boller. Et så enkelt spørsmål kan øke salget enormt sammenlignet med bare å «ta imot ordren». 

Relatert innhold

Generelt