Fagstoff

Salgsavslutningen

Publisert: 04.06.2013, Oppdatert: 05.03.2017
  • Innbygg
  • Enkel visning
  • Lytt til tekst
  • Skriv ut
Mynter

Når er det riktig å avslutte salget? Her skal vi si litt om når et salg bør avsluttes, og gi noen råd om hvordan det bør gjøres.

Håndtrykk Som selger må du på et tidspunkt ta initiativ til å avslutte salget.
Fotograf: Camelot
 

 

Lenke:

 Avslutningsfasen 

 

PcHvis salget dreier seg om konkrete produkter, er det naturlig å skrive en ordre.
Fotograf: Sara Johannessen
 

Avslutt salget  i rett tid

Når skal vi avslutte salget? Mange selgere kvier seg og må nesten «ta sats» for å lukke salget og komme til enighet med kunden. Ofte ender salgssamtalen med ikke-salg istedenfor salg fordi prosessen blir lang, kjedelig og lite konkret. Da er det bedre å være tydelig og få avtalen i havn i tide. Husk at en kjøper faktisk forventer å bli solgt til!

Når selgeren og kunden har snakket seg gjennom produktene og diskutert gode løsninger, har tiden kommet for å avslutte salget. Mange selgere synes dette er ubehagelig, da de føler at de nærmest presser et produkt på kunden. Da er det viktig å huske på at selgeren faktisk er der for å selge, og at kunden forventer å bli solgt til. I tillegg har jo kunden behov for produktet, så vi må som selgere tenke at han eller hun får det mye bedre med produktet enn uten.

Avslutt salget  på en ryddig måte

Når en selger «lukker» salget eller kommer til en salgsavslutning, kan vanlige fraser være: 

  • Da er vi enige om at ...
  • Da sier vi at ...
  • Da går vi for følgende produkter ...
  • Trenger du noe mer enn ...
  • Er det flere ting jeg kan hjelpe deg med?

Dersom det dreier seg om konkrete produkter, vil det være naturlig å skrive en ordre. Dersom det er holdninger eller oppfatninger vi vil «selge», kan en oppsummering være på sin plass. På lenken i margen kan du lese mer om avslutningsfasen.