Fagstoff

Planleggingsfasen

Publisert: 04.06.2013, Oppdatert: 05.03.2017
  • Innbygg
  • Enkel visning
  • Lytt til tekst
  • Skriv ut
Mynter

Her skal vi lære litt om planleggingsfasen. Du identifiserer kundegruppa og bestemmer hvordan salget skal foregå.

BIlde tatt ovenifra av to unge studenter, en mann og en kvinne som sitter ved et bord med en datamaskin og skriveblokkDet er viktig at du planlegger salget ditt godt.
Fotograf: Berit Roald
 

I planleggingsfasen må du som selger identifisere hvilke kundegrupper produktet ditt passer for. Planleggingen går da ut på å bestemme hvem du skal selge til, hva du skal selge, og hvor og hvordan salget skal foregå. En selger av kontorrekvisita, for eksempel, må finne ut

  • hvilke bedrifter i salgsdistriktet som bruker kontorrekvisita
  • hvilke produkter de har behov for (f.eks. toner til kopimaskin, blyanter og viskelær)
  • hvor de holder til
  • hvorvidt kunden skal kontaktes på telefon, via e-post eller ved oppsøkende salg

Det er viktig å huske på at det ikke er alle salgssituasjoner som ender med et salg eller en ordre. Det betyr ikke at du som selger skal gi opp denne kunden. Mange salg tar det lang tid å oppnå, og i mange tilfeller må man opparbeide seg gode relasjoner til kundene før de stoler nok på deg til at de kjøper produktene dine. Det er derfor ikke bare før det første salgsmøtet det er viktig å planlegge, hvert møte må planlegges.