Hopp til innhold

Fagstoff

Direktesalg

Direktesalg kan også kalles feltsalg. Denne typen salg kjennetegnes ved at selger oppsøker kunden og står ansikt til ansikt med kunden i en salgsposisjon.
Kvinne som kikker inn kikkehullet i en dør. Foto.
Åpne bilde i et nytt vindu

Direktesalg skjer normalt uten et fast utsalgssted (butikk) som mellomledd. Direktesalg er den eldste formen for salg vi har, men det tok for alvor av i 40- og 50-åra og ble da organisert i ordentlige former.

Direktesalgsforbundet informerer om direktesalg i denne lenken.

Former for direktesalg

Her er noen måter direktesalg kan organiseres på:

  • dørsalg
  • homeparties – hjemmesalg (nettverkssalg)
  • multi-level marketing

Dørsalg

Dørsalg er den formen for direktesalg vi best kjenner til, og de fleste av oss har opplevd en selger som ringer på døren vår, selv om det blir sjeldnere og sjeldnere. Den kjente «støvsugerselgeren» finnes nærmest ikke lenger, og dersom noen henvender seg til en husstand for direktesalg, er det vanligvis seriøse og flinke selgere som kjenner produktet godt, og som kan å selge.

Likevel finnes det også her noen «råtne epler». Du har kanskje hørt om gamle folk som blir svindlet fordi de trodde selgeren snakket sant da han sa han skulle legge brostein på gårdsplassen deres, men trengte betaling på forhånd? Dette hører til sjeldenhetene, og kan bedre betegnes som svindel enn salg!

Fordelene ved dørsalg er at selger kommer i salgsposisjon da han eller hun er i direkte kontakt med kunden, og har mulighet til å forklare forhold rundt produktet. Selger kan også håndtere innvendinger som kunden har. Ulempene er at dørsalg er ressurskrevende, både med tanke på tid og personale. Det trengs et «helt» menneske til hvert salg, så dette er en dyr form for salg. I tillegg har nok mange et negativt inntrykk av dørsalg og oppfatter det som påtrengende.

Homeparties eller nettverkssalg

Nettverkssalg foregår ved at en gruppe mennesker (ofte bekjente eller venner av vert/vertinne) inviteres hjem til vedkommende og får presentert produkter i forskjellige kategorier på et såkalt «homeparty», hjemmesalg. Det kan være klær, vaskemidler, sminke eller lignende som selges. Vertinnene eller vertene tar imot ordrene direkte fra gjestene sine, sender dem inn til bedriften de jobber for, og varene blir sendt i posten til kjøperne. Vertinnene eller vertene får litt provisjon for hvert salg.

Fordelen med denne formen for salg er først og fremst at kjøperne er i en veldig trygg situasjon og kjenner både vertskap og andre gjester. De kan prøve produkter og får mulighet til å spørre og snakke om dem sammen. Dette fører ofte til salg! I tillegg slipper salgsorganisasjonen å ha butikker, for salget foregår hjemme hos ei vertinne eller en vert, så dette er kostnadsbesparende.

Multi-level marketing (MLM)

Multi-level marketing (MLM) er en noe nyere form for salg der salg og provisjoner bygges opp i et nettverk i mange nivåer. Det hele går ut på å skaffe så mange selgere av produktene som mulig, slik at de igjen selger til flere kunder, og sammen bygges det opp et stort forbruksnettverk. Alle selgere får provisjon av salget som foregår i nivået under dem, så det er mulig å tjene store penger dersom man jobber mye og har de rette produktene. Fordelene er de samme som for nettverkssalg, men denne formen for direktesalg har slitt med et litt frynsete rykte, da det er skrevet en del om nettverksdeltakere som har tapt mye penger på dette.

Jente som tegner nettverk på en glassplate. Foto.

Direkesalgsforbundet presiserer derimot at MLM ikke er det samme som pyramidespill, og at det er strenge regler knyttet til salgsformen.

Direktesalg
Fordeler Ulemper
  • Du kan prøve og kjenne på produktene.
  • Du får mulighet til å spørre selger og få svar.
  • Selger er i salgsposisjon og kan takle innvendinger og lese kjøpssignaler.
  • Billig salgsform fordi det ikke krever utsalgssted (butikk).
  • Du har angrerett.
  • Det kan oppfattes som påtrengende, og at du MÅ kjøpe.
  • Dyrt i den forstand at det krever et «helt» menneske i salgsprosessen.
  • Tidkrevende salgsmetode.

Relatert innhold

For å dekke behovet til kjøpere i de forskjellige markedene finnes det forskjellige måter å selge på. Vi deler salgsmåtene inn i ulike kategorier.

CC BY-SASkrevet av Live Marie Toft Sundbye. Rettighetshavere: Amendor AS og NKI Forlaget
Sist faglig oppdatert 28.03.2018

Læringsressurser

Salgsformer