Fagstoff

Telefonsalg

Publisert: 26.06.2013, Oppdatert: 08.08.2017
  • Innbygg
  • Enkel visning
  • Lytt til tekst
  • Skriv ut
Telefonsamtale

Når kjøpte du sist noe over telefon? Og hva synes du om denne formen for salg? Her skal vi se nærmere på telefonsalg, eller telemarketing som det også kalles.

Telefonsalg.Telefonsalg. 

Telenor logoTelenor er blant dem som benytter telefonsalg. 

Telefonsalg.Telefonsalg. 

Sint mannMange hater telefonsalg.

Telefonsalg eller telemarketing er når en selger oppsøker kunden over telefon med et bestemt salgsbudskap. Aviser, blader og tidsskrifter og telefonselskaper benytter seg mye av denne formen for salg, med gode resultater. Organisasjoner som bruker telemarketing som hovedsalgskanal, tilbyr ofte produkter der du knytter deg til bedriften over lengre tid, slik som abonnementer på Costume for eksempel, eller et nytt telefonabonnement fra Telenor eller Netcom. Når en selger ringer deg fra slike selskaper, starter han en salgssamtale der du får god informasjon om produkter, priser og betingelser for kjøpet.

Fordeler

Denne formen for salg er både elsket og hatet. Først og fremst er det en svært effektiv form for salg, der selskapene bruker godt skolerte salgsmedarbeidere til systematisk å ringe til alle potensielle kunder. Salgsmedarbeiderne er effektive og når mange på kort tid. Det krever ikke store lokaler, og ikke mye utstyr.

Som selger har du også mulighet til å forklare forhold rundt produktet som er viktig, og du kan avkrefte misforståelser. I tillegg kan du lese «kjøpssignaler» hos kunden, da dere er i dialog – noe som ikke er mulig innen e-handel. For kjøper kan det være praktisk å bli oppringt, og ofte får du tilbud som er bedre enn de du allerede har, så du er definitivt i posisjon til å spare noen kroner. Når du kjøper over telefon, har du angrerett. Det vil si at du har 14 dager på deg etter kjøpet til å ombestemme deg dersom du angrer.

Ulemper

Likevel er det mange som misliker telefonsalg, og oppfatter det som påtrengende og upassende. Mange har derfor reservert seg fra å bli ringt opp av slike selskaper, men likevel blir de ringt opp. Ifølge denne artikkelen har annenhver nordmann reservert seg mot telefonsalg, men de ringes likevel opp. Da er det viktig at du som forbruker setter deg inn i regelverket for telefonsalg og reservasjon mot dette. Dersom du allerede har et forhold til bedriften som ringer deg, har de nemlig lov til å ta kontakt, og veldedige organisasjoner, for eksempel Røde Kors, har rett til å ringe deg med mindre du spesielt reserverer deg mot dette også.

Telemarketing

Fordeler

Ulemper

  • Effektivt for selger, da mange nås på kort tid.
  • Krever liten investering for selger i utstyr og lokaler.
  • Selger er i dialog og salgsposisjon.
  • Praktisk for kjøper å få tilbud over telefon.
  • Kjøper kan spørre og få god informasjon om produktene.
  • Du har angrerett.
  • Mange oppfatter det som irriterende.
  • En telefonselger kan aldri erstatte personlig kontakt.
Relatert innhold

Aktuelt stoff for