Hopp til innhold

Fagstoff

Netthandel

Netthandel omfatter alle former for kommersielle transaksjoner og forretningsvirksomhet over Internett. Det betyr at alle kjøp som blir gjort over Internett – der du kan bestille en vare, betale for den og få den tilsendt – er e-handel.
Fem papirhandleposer og en handlevogn på et pc-tastatur. Foto.

Det er bare fantasien som setter grenser for hva som kan kjøpes over nettet. Det kan være klær, mat, aksjer, medlemskap i en forening, reiser og så videre.

I Norge har e-handel virkelig tatt av de siste årene, særlig i den generasjonen du tilhører. Dere har fått Internett inn med morsmelken, og bruker nettet i mye større utstrekning enn deres foreldregenerasjon – selv om den generasjonen også er blitt ganske flink!

Fordeler med e-handel

Fordelene ved e-handel er først og fremst at det er svært tilgjengelig. Det er rett og slett lett å finne frem til produkter, og nettet stenger aldri, slik som en butikk gjør. Du sitter i din egen stue og slipper å bruke tid på å dra i butikken.

I tillegg er det ofte billigere på nettet enn i butikker. Dette kommer av at varene ikke trenger en butikk å selges fra, og derfor er det mindre kostnader forbundet med nettsalg enn med butikksalg. Det kreves heller ingen butikkselger, så lønn til salgspersonale trengs ikke.

En annen ting som kan gjøre det billigere, er at du i ro og mak kan sammenligne flere produkter og dermed kan finne et billig alternativ. Det kan du også gjøre i en butikk, men da må du reise fra sted til sted for å sammenligne, så det krever mer innsats av deg som kjøper.

Ved netthandel har du mulighet til å forberede kjøpet ditt i stor grad før du gjennomfører det. Kjøper du for eksempel en reise, kan du ha flere reiseselskap oppe på skjermen samtidig og sammenligne priser, hoteller og leiebiler. Kjøper du møbler, har du mulighet til å måle opp stuen din og se om sofaen du vil ha, passer. Dersom du skal kjøpe batteri til vekkeklokken din, kan du sjekke hvilket nummer som står bakpå batteriet, slik at du faktisk kjøper riktig. Det er det nemlig ingen selvfølge at du husker dersom du går i butikken.

Ulemper

Det første som utpeker seg som ulempe med e-handel, er at du ikke har mulighet til å ta og føle på produktene du bestiller. Du kan ikke prøve buksene, du vet ikke om brillene du har kjøpt, sitter godt på nesen, og du får ikke bladd i boka før du kjøper. Sjansen for at du gjør feilkjøp, er derfor stor i forhold til om du handler i en butikk.

Ved netthandel går du også glipp av forklaringer og råd en butikkselger kan gi deg, og butikkselgeren går glipp av salgssituasjonen der han eller hun kan påvirke deg og kan rydde opp i mulige misforståelser.

En siste ting som kan være en ulempe for netthandelen, er sikkerheten ved betaling. Bankene har i dag mange systemer som sørger for at bare du kan handle med ditt kort (Bank ID for eksempel), men vi hører likevel stadig om svindel på nettet.

Netthandel

Fordeler

Ulemper

  • Alltid åpent, nettet stenger aldri
  • Billig form for salg, ingen mellomledd
  • Stort utvalg
  • Mulig å sammenligne produkter og priser
  • Enkelt!

  • Kjøper får ikke prøvd varene, heller ikke kjent på dem
  • Usikker betaling?
  • Kjøper får ikke spurt om viktige ting
  • Selger går glipp av salgssituasjonen og initiativ

Relatert innhold

For å dekke behovet til kjøpere i de forskjellige markedene finnes det forskjellige måter å selge på. Vi deler salgsmåtene inn i ulike kategorier.

CC BY-SASkrevet av Live Marie Toft Sundbye. Rettighetshavere: Amendor AS og NKI Forlaget
Sist faglig oppdatert 28.03.2018

Læringsressurser

Salgsformer