Fagstoff

Kjøper- og selgerrollen på institusjonsmarkedet

Publisert: 19.06.2013, Oppdatert: 05.03.2017
  • Innbygg
  • Enkel visning
  • Lytt til tekst
  • Skriv ut
Travle mennesker

Kjøpsprosessen på institusjonsmarkedet er styrt av regler som er fastsatt av myndighetene. Reglene skal sørge for at alle tilbyderne blir behandlet likt og i full åpenhet.

Les mer om kjøpsatferd på institusjonsmarkedet her: 

Institusjonsmarkedet – kjøpsprosessen  

 

Kokk rører i stor kjeleInnkjøp til institusjonsmarkedet skjer som regel etter en anbudskonkurranse.
Fotograf: Thomas Tolstrup
 

Innkjøp på institusjonsmarkedet (det offentlige markedet) foregår på tre måter:

  • kjøp etter anbudskonkurranse
  • kjøp etter forhandlinger
  • direkte anskaffelser

Salg og markedsføring på institusjonsmarkedet skiller seg fra salg på bedriftsmarkedet på flere punkter. Institusjonsmarkedet kjennetegnes av langsiktige kontrakter og trygge betalere. Offentlig salg skiller seg derfor ut på følgende punkter:

  • Offentlig salg handler ikke om oppsøkende salg, telefonsalg, nyhetsbrev, e-poster eller lignende. Det handler om å tilfredsstille kravene i spesifikasjonene.