Fagstoff

Informasjonssøking

Publisert: 19.06.2013, Oppdatert: 05.03.2017
  • Innbygg
  • Enkel visning
  • Lytt til tekst
  • Skriv ut
Travle mennesker

Vi skal ta for oss trinn 2 – informasjonssøking – i kjøpsprosessen på forbrukermarkedet og komme med noen konkrete tips til hvordan en selger kan tilpasse salg og markedsføring til forbrukernes kjøpsatferd.

Informasjonssøking.Informasjonssøking.
Fotograf: Ilja Hendel
  

 

Oppgave:

Se denne reklamefilmen for Toyota Avensis og gjør deg opp en mening om hvilket trinn i kjøpsprosessen den er rettet mot.

 

 

Oppgave:

Bla gjennom ulike blader, aviser og magasiner og finn eksempler på annonser tiltenkt forbrukere i informasjonssøkefasen.

 

 

Oppgave:

 Lag en liste over de tekniske spesifikasjonene til din mobiltelefon. «Oversett» disse til brukerfordeler.

Trinn 2: Informasjonssøking 

En forbruker som er blitt interessert i et produkt, vil gjerne søke informasjon om produktet gjennom ulike informasjonskanaler.

En forbruker søker informasjon om produktet gjennom venner, familie, bekjente, reklame, selgere, emballasje, aviser, Internett og så videre. Hvor mye informasjon som blir hentet inn, og hvilke kilder som er viktigst, vil variere.

Tenk over:

Når du skal kjøpe en ny mobiltelefon, hvilke informasjonskilder benytter du deg av? Venner, familie, selgere i butikken, Internett eller andre kilder?

 

En markedsfører må vite hvilke informasjonskilder som forbrukeren benytter seg av, og hvilke som er viktigst. Legg merke til reklame for elektroniske produkter og hvordan annonsørene bruker teknisk informasjon for å overbevise deg om kvaliteten på produktet, og for å gi deg grunnlag for å sammenligne produkter av ulik kvalitet og prisklasse. Sjekk for eksempel på www.elkjop.no. Mange annonsetekster inneholder produktinformasjon som bevisst er rettet mot forbrukere som befinner seg i informasjonssøkefasen.

Som selger må du ha god produktkunnskap og gi kunden den informasjonen han eller hun trenger for å kunne velge det produktet som best tilfredsstiller behovet. I tillegg må du ha evnen til å omsette tekniske spesifikasjoner til brukerfordeler. En mobiltelefon av et kjent merke ligger på nett med følgende produktinformasjon:

Fargerik smarttelefon med Windows Phone OS 8, 4.3" AMOLED-skjerm i høy kvalitet, et 8 megapiksel kamera og innebygd MS Office.

Du som selger må kunne «oversette» disse produktfordelene til brukerfordeler for kunden. Du må snakke samme språk som kunden. Hva er det som egentlig er så bra med AMOLED-skjerm? Jo, at skjermen bruker mindre strøm enn andre skjermer og dermed forlenger batteriets levetid. Så si det, da! Hva innebærer et 8 megapiksel kamera? Jo, at det gir høy oppløsning som innebærer at man kan ta bilder med bedre kvalitet.

Se denne filmen her om hvordan Anne finner sin drømmesykkel.

Oppgaver

Generelt