Fagstoff

Kjøper- og selgerrollen i de ulike markedene

Publisert: 19.06.2013, Oppdatert: 05.03.2017
  • Innbygg
  • Enkel visning
  • Lytt til tekst
  • Skriv ut
Travle mennesker

En selger må tilpasse sin rolle til kundene, deres behov og deres kjøpsatferd. Kjøpsatferd varierer fra marked til marked, enten det dreier seg om forbrukermarkedet, bedriftsmarkedet eller institusjonsmarkedet.

En god selger skal derfor ha gode kunnskaper om produktet og dets egenskaper, om kvalitet og pris, om kundene, markedet og bransjen for å klare å matche kundenes behov med rett produkt. I tillegg skal en god selger kunne noe om både kjøps- og salgsprosessen, om kjøper- og selgerrollen og hva som kjennetegner disse i de ulike markedene.

Skinke og operasjonsutstyrDet er forskjell på å selge skinke og operasjonsutstyr.
Opphavsmann: Amendor AS
 

Kundens behov varierer sterkt fra marked til marked. Det er forskjell på å selge skinke, jeans eller mobiltelefon til kunder i forbrukermarkedet og på å selge stoler og pulter til skoler, eller operasjonsutstyr til sykehus. Dette innebærer at en god selger er nødt til å tilpasse salg og markedsføring til kundens rolle og kundens behov.