Fagstoff

Når skal du ikke bruke fagspråk?

Publisert: 13.05.2013, Oppdatert: 05.03.2017
  • Innbygg
  • Enkel visning
  • Lytt til tekst
  • Skriv ut
Opptre respektfullt overfor alle brukere.

Like viktig som å bruke de riktige uttrykkene når du kommuniserer med andre i bransjen, er det å bruke dagligspråk når du kommuniserer med brukere.

KonsulenterUnngå å benytte fagspråk som hersketeknikk. Brukeren forstår ikke hva du sier, og selv vil du fremstå som arrogant og lite samarbeidsvillig.   

Lenker:

Å bruke faguttrykk faller ofte naturlig, og vi vil jo gjerne forklare så nøyaktig som mulig, men vi risikerer å forvirre mer enn vi opplyser hvis vi bruker fagterminologi som andre ikke forstår. Du kan selv tenke deg hvordan du ville følt det hvis du gikk til en lege og han brukte medisinsk fagterminologi for å forklare hva som var galt, og hva du måtte gjøre.

Når du bruker fagterminologi i samtaler med kollegaer og andre i samme bransjen, bidrar det til å skape tilhørighet. Men når du gjør det i samtale med brukere og andre som ikke er like opptatt av IKT, kan det tvert imot skape distanse mellom deg og brukeren.

Noen tror også at det å bruke fagterminologi får dem til å virke smartere, eller de bruker mange faguttrykk for å vise hvor mye de kan. Det fører i beste fall til at de blir oppfattet som dårlige til å kommunisere, og i verste fall til at de ses på som arrogante og nedlatende.

Enda verre er det hvis fagspråk blir brukt eller sett på som en måte å vise makt og overlegenhet på. Det kan skje når IKT-medarbeidere bevisst bruker sitt fagspråk for å demonstrere at de kan mer enn brukerne, vel vitende om at brukerne ikke forstår hva de sier. Fagspråk blir da en form for hersketeknikk. Derfor må du tilpasse språket og bruke mer dagligspråk og mindre fagspråk – avhengig av hvem du snakker med.

Det er lett å glemme at ord og begreper som det er naturlig å benytte i IKT-sammenheng, ikke alltid blir forstått av dem som ikke jobber med IKT til daglig. Selv betydningen av vanlige begreper som er opplagte for deg, kan være ganske uklare for brukeren.

Det er for eksempel ikke uvanlig å tro at harddisken er det samme som hele datamaskinen. Så hvis du sier at harddisken må skiftes, tror brukeren kanskje at han skal få en ny datamaskin. Om du må skifte minne, kan du kanskje si følgende til en fagperson: «Vi må kjøpe inn 4 GB ekstra RAM til en laptop av typen HP ProBook 6570b». Til brukeren velger du kanskje heller å si: «For å gjøre PC-en raskere må vi oppgradere minnet i din bærbare PC.»

Det er heller ikke noen skarp overgang mellom dagligspråk og fagspråk, og mange ord som starter som faguttrykk, blir gradvis innarbeidet i dagligspråket etter hvert som flere forstår dem og tar dem i bruk. Ord som ikon, dobbelklikke og app (applikasjon) var en gang faguttrykk, men i dag forstår og bruker de fleste dem.

Tilpass språket og bruk mer dagligspråk og mindre fagspråk når du snakker med brukere.