Fagstoff

Brosjyren

Publisert: 19.06.2013, Oppdatert: 07.08.2017
  • Innbygg
  • Enkel visning
  • Lytt til tekst
  • Skriv ut
Kommunikasjon

Det er mange typer skriftlig kommunikasjon. Her skal vi ta for oss brosjyren.

Nusfjord, LofotenBrosjyre.
Fotograf: Dag G. Nordsveen
 

BrosjyreBrosjyre.
Fotograf: Ida Von Hanno Bast
 

En brosjyretekst er en annen type samtale med kunden. Vi ber ikke kunden nødvendigvis om å kjøpe noe der og da, vi ber ham eller henne om å være interessert i det vi har å fortelle.

AIDA-modellen forteller om hvordan dette kan gjøres. Bokstavene står for Attention, Interest, Desire og Action. Først skaper du oppmerksomhet ved hjelp av et godt bilde og en tittel. Så vekker du kundens interesse gjennom å fortelle det viktigste om produktet ditt, eller det andre du skal skrive om. Når kunden først er interessert, har du muligheten til å få ham eller henne til å drømme om produktet ditt og få skikkelig lyst på det. Det handler om å fortelle om detaljene, konkrete småting som er spennende. Til slutt blir det action – handling: Kunden handler.

Fordelen med en brosjyre er at du har plass til å fortelle litt mer – og ikke minst at du kan bestemme hva kunden skal mene er viktigst. Det som står på forsiden, er viktigere enn det som står inni. Det som er stort, er viktigere enn det som er smått.

Mellomtitler, korte avsnitt, gode billedtekster – alt dette gjør teksten lettere å komme gjennom. Spesielt billedtekster er viktige, de blir nemlig alltid lest! Bruk baksiden, den blir alltid lest.

Oppgave

Vurdering av brosjyrer

  • Over en periode på for eksempel en uke kan dere samle inn brosjyrer fra mange ulike bedrifter og butikker.
  • Gå sammen i grupper på tre–fire personer. Vurder brosjyrene ut fra de tipsene dere har fått i teksten. Hva er bra, og hva kan gjøres bedre?
  • På hvilken måte brukes AIDA-modellen i utformingen av brosjyrene?
Oppgaver

Generelt