Oppgave: Drøfte

Ungdomsspråk – oppgaver om banneord

Publisert: 27.05.2013, Oppdatert: 05.03.2017
  • Innbygg
  • Enkel visning
  • Lytt til tekst
  • Skriv ut
Ungdomspraten

Disse oppgavene er knyttet til fagstoffartikkelen om ungdomsspråk. Her skal vi se nærmere på hvilken betydning språket, og da i særdeleshet banneord, har for ungdomsidentiteten.

Banneord som identitetsmarkør

I fagstoffartikkelen leste vi at norske banneord ofte er knyttet opp mot religiøse tabuer. Hør på disse to lydklippene der to unge gutter fra en videregående skole i Bergensområdet diskuterer det annet kjønn. (Lydklippene er produsert av MIK-elever ved Laksevåg videregående skole på bestilling fra Mediesenteret ved Høyskolen i Bergen.)

  • Noter ned banneordene du hører.
  • På hvilken måte er de knyttet opp mot religiøse tabuer?
  • Hvorfor er det nødvendig for de to guttene å bruke så mange banneord?
  • Kunne de ha uttrykt det samme uten å bruke banneord?

 

UngdomspratenUngdomspraten   

Lydklipp 1

Dialog mellom to ungdommer fra Askøy  

Lydklipp 2

Dialog mellom to ungdommer fra Loddefjord 

Dialog omskrevet til standard norsk

Dersom du synes det er vanskelig å få tråden i samtalene, kan du kikke på denne omskrivingen. Lytt heller en gang til før du kikker.

Dialog mellom ungdommer fra Askøy

1: Hvorfor er du venner med den tullingen der? Synes du det er gøy?
2: Nei, jeg vet ikke. Det er egentlig veldig kjedelig. Han er jo en tufs. Men han har en veldig pen kjæreste.
1: Ja, hun har et fyldig brystparti.
2: Du er interessert i jenter, du.
1: Jeg er ikke den som er tiltrukket av kjæresten til bestevennen min.
2: Du snakker tull. Jeg er for god for henne. Den pene jenta i B-klassen er mer min type.
1: (ironisk) Ja, sikkert.
2: Skal vi dra hjem til deg og slappe av? Vi gidder ikke drive mer dank her.

skjul

 

Dialog mellom ungdommer fra Loddefjord

1: Vet du om noen interessante arrangementer i helgen?
2: Nei, jeg vet ikke. Vi kan prøve å finne en fest?
1: Ja, har ikke den jenta som du lå med forrige helg, fest?
2: Må du nevne det hele tiden? Hun var så interessert i meg at jeg bare måtte gi etter.
1: Oi oi oi ...
2: Uansett, hun var jo ikke så frastøtende.
1: Mener du det? Hun var ikke akkurat pen!
2: Ok, hvis du skal ha en så dårlig holdning, lager vi andre planer. Da drar jeg heller inn til byen eller noe.
1: Er du seriøs? Jeg har ikke penger til det. Da får du spandere.
2: Er du sprø? Det kan du glemme. Da får du bli igjen i Loddefjord mens jeg drar til byen.
1: Ja, jeg kan bli i Loddefjord og ta meg en snus.

skjul

 

 

Oppgaver til lydklippene

  1. Hva dreier samtalene seg egentlig om?
  2. Forstår du alle ordene som blir brukt?
  3. Hvilke ord er vanskelige å forstå? Hvorfor?
  4. Prøv å skrive om samtalene til standard norsk. Gjør et forsøk før du eventuelt tar en kikk.
  5. Hva skjer med teksten når den omskrives til standard norsk?
  6. Hvordan ville disse samtalene ha forløpt dersom det var to jenter som snakket sammen om gutter, om det samme temaet? Hvordan ville de ha ordlagt seg? Ville det skje noe med språket?
  7. Gjør lydklipp 1 eller 2 om til en slik samtale med samme tema, der aktørene er jenter.
  8. Drøft og sammenlign den opprinnelige samtalen mellom de to guttene med din samtale med to jenter. Hva har skjedd, og hvorfor?
  9. På hvilken måte kan disse samtalene ses på som intrakulturell kommunikasjon? Slå opp definisjonen dersom du ikke husker den.
  10. I fagartikkelen om ungdomsspråk ble det referert til en undersøkelse som påviste at ungdom ikke bruker banneord oftere enn voksne. Hva er din erfaring?