Fagstoff

Klage på transport

Publisert: 22.05.2013, Oppdatert: 05.03.2017
  • Innbygg
  • Enkel visning
  • Lytt til tekst
  • Skriv ut
Tog

Det er opprettet klagenemnder som behandler klager på pakkereiser og reiser med fly og jernbane. Transportklagenemndene for fly og jernbane behandler klager på fly- og togreiser.

Klager i forbindelse med forsinkelser og kanselleringer kan rettes til Transportklagenemnda.Klager i forbindelse med forsinkelser og kanselleringer kan rettes til Transportklagenemnda.
Fotograf: Espen Braata
 

 

Oppgave:
Avgjørelser i Flyklagenemnda

Gå inn på nettsiden til Flyklagenemnda. Søk på tidligere klagesaker innenfor ulike områder (forsinkelser, kansellering, overbooking, bagasje, ruteendring).
Drøft resultatet og hva som ligger til grunn for avgjørelsen i ulike saker.

 

 

Mange klager gjelder bagasje som ikke er kommet med flyet, eller skader på bagasjen.Mange klager gjelder bagasje som ikke er kommet med flyet, eller skader på bagasjen.
Fotograf: Terje Bendiksby
  

 

 

Det er sjelden noen klager på at toget går for tidlig! Klager på togreiser kan rettes til Jernbaneklagenemnda.Det er sjelden noen klager på at toget går for tidlig! Klager på togreiser kan rettes til Jernbaneklagenemnda.
Fotograf: Patrik Giardino
 

 

 

Oppgave:
Avgjørelser i Jernbaneklagenemnda

Gå inn på nettportalen til Jernbaneklagenemnda. Søk på tidligere klagesaker.

Drøft resultatet og hva som ligger til grunn for avgjørelsen i ulike saker.

Hvem behandler klager?

Norsk ReiselivsForum (NRF) behandler klager på alle reisearrangører som stiller garanti til Reisegarantifondet. NRF er en medlemsorganisasjon med hovedformål å drifte reiselivsrelaterte klagenemnder.

Det er opprettet egne klagenemnder for fly og jernbane. NRF drifter dem på oppdrag fra Samferdselsdepartementet.

Transportklagenemnda

Transportklagenemnda skal sikre en rimelig, rettferdig og hurtig behandling av tvister mellom passasjerer og tilbydere av transporttjenester. Den skal også bidra til å spre kunnskap om passasjerenes rettigheter.

Det rettslige rammeverket finner vi i transportklagenemndforskriften. Klageretten er ikke avhengig av om passasjeren selv betaler for reisen. Når en annen enn passasjeren betaler for reisen, for eksempel arbeidsgiveren, må passasjeren og den som betaler, avtale seg imellom hvem som er klageren.

Klagesakene er delt i følgende områder:

  • forsinkelser
  • kansellering
  • overbooking
  • bagasje
  • ruteendring
  • annet

Dersom en klage omfatter flere forhold, skal  klagen plasseres under hovedforholdet i klagen (den viktigste delen av den).

Tips

Vi kan lære mye om klager ved å lese nemndenes avgjørelser i tidligere klagesaker.

Flyreiser 

Togreiser 

Klager på flytransport

Klager på flyreiser som gjelder uenighet om forståelsen av passasjerrettighetene (ved overbooking, kansellering og forsinkelse) skal rettes til Flyklagenemnda.

Passasjerer som har rettigheter i henhold til luftfartsloven og forskrifter, har rett til å klage over et antatt brudd på sine rettigheter.

Her kan du lese mer om klageretten for flypassasjerer.

Klager på togreiser

Klager på togreiser som gjelder uenighet om forståelsen av passasjerrettighetene (ved overbooking, kansellering og forsinkelse) skal rettes til Jernbaneklagenemnda.

Passasjerer som har rettigheter i henhold til jernbaneloven og forskrifter, samt andre regler og rettsprinsipper som har betydning for forholdet mellom passasjeren og tjenesteyteren, har rett til å klage til Transportklagenemnda over et antatt brudd på sine rettigheter.

Her  kan du lese mer om klageretten for jernbanepassasjerer.