Oppgave: Drøfte

Fra manus til rolle

Publisert: 20.03.2013, Oppdatert: 05.03.2017
  • Innbygg
  • Enkel visning
  • Lytt til tekst
  • Skriv ut
Manus

Skuespillere kan mye om kommunikasjon. Hva kan vi lære av hvordan profesjonelle skuespillere arbeider, fra de får manuset i hånden til de skal omforme ordene til en rolle? Bergens-skuespilleren Tom Larsen som har spilt i alt fra reklamefilmer til dramafilmer, gir oss i et innblikk i hvordan han forbereder rollene sine.

 

Før du ser videoen (ca. 10 min) bør du se gjennom lærestoffet om kroppsspråk og ikke-verbal kommunikasjon.

 

Fra manus til rolle

 

 

Oppgaver til videoen

 

1. I de to første korte klippene fra Bestevenner og reklamefilmen for Komplett.no står Tom Larsens rollefigurer overfor problemer. Sammenlign de to rollefigurene. Du kan blant annet se på:

  • utseende
  • klesdrakt
  • kroppsstilling – positur
  • kroppsbevegelser
  • håndbevegelser og gester
  • øynene og blikket
  • mimikk
  • språk
  • stemmebruk og prosodi

Hvordan bidrar dette til å bygge opp forventningene til hva som skal skje videre? Hvorfor tror vi at utfallet vil bli mye verre i det første tilfellet enn det andre?

 

2. Vi får se et klipp videre i Bestevenner. Hvordan har Tom Larsens rollefigur utviklet seg? Ta utgangspunkt i lista over. Hva er det som gjør at vi nå får større sympati for rollefiguren?

 

3. For å framstille rollefiguren Øllik, mener Tom Larsen at mimikken var særlig viktig. Hvorfor, tror du? Foruten mimikken, hva er det som bidrar til at Øllik-figuren lever opp til navnet sitt? Hvordan bidrar lille Jonas til dette bildet?

 

4. Språk er identitet. I klippene snakker Tom Larsen gebrokkent norsk, bergensdialekt og nynorsk. Hvordan bidrar språket i hvert enkelt tilfelle til rollefiguren og hvordan han framstår?

 

5. Se på den improviserte scenen fra Smil. Kommenter kommunikasjonssituasjonen. Hvilke verbale og ikke-verbale signaler sender den kvinnelige skuespilleren om at hun IKKE ønsker å komme inn? Hvilke teknikker bruker Tom Larsens rollefigur for allikevel å få det som han vil? Kjenner du igjen noen hersketeknikker?

 

Rollespill

  1. Ta utgangspunkt i den improviserte scenen fra Smil. Spill omvendte roller, der kvinnen ønsker seg inn, mens mannen ikke ønsker det.
  2. Lag små rollespill der dere dobbeltkommuniserer, ikke har samsvar mellom verbalt språk og kroppsspråk, har skjulte budskap eller underkommuniserer noe og bruker en eller flere hersketeknikker.
    La tilskuerne analysere hva dere har demonstrert.

Drøft

Du har lært om identitet og hvordan konflikter kan oppstå når vi ikke kan identifisere oss med noe eller noen. Tom Larsen syntes det var vanskelig å nærme seg rollefiguren til en psykopat. Drøft om skuespillere kan lære oss noe om å forstå andre mennesker og deres motiver. Kan vi lære dette ved å bruke noen teknikker?