Fagstoff

Kulturen som reisemål

Publisert: 29.04.2013, Oppdatert: 05.03.2017
  • Innbygg
  • Enkel visning
  • Lytt til tekst
  • Skriv ut
Mennesker (kollasj)

Når turister kommer til Norge, forventer vi at de skal sette seg inn i og respektere våre skikker – slik vi gjør når vi oppsøker andre land?

Interesse og nysgjerrighet, respekt og forståelse er nøkkelord for turister!Interesse og nysgjerrighet, respekt og forståelse er nøkkelord for turister!
Fotograf: Ajit Solanki
 

 

Du kan lese mer her:

Praktiske råd 

 

 

 

 

OsebergskipetVikingskiphuset på Bygdøy i Oslo – et populært mål for turister på besøk i Oslo.
Fotograf: Tor Erik Schrøder
 

 

 

 

 

 

Reinsdyr med sledeSamisk kultur – et eksotisk reisemål. Turister på tur med reinsdyr og slede i Tamokdalen i Troms.
Fotograf: Bård Løken
 

Å bli kjent med andre kulturer

På samme måte som vi reiser til andre land og oppsøker andre kulturer, kommer turister og yrkesreisende fra mange andre land til Norge. De ser på vårt land som eksotisk og annerledes. Vi har blant annet vikingkultur, stavkirker, sportsarenaer, kunst og samisk kultur som de ønsker å bli kjent med.

«Når du kommer til et land, bør du spørre om skikkene», sa den kinesiske vismannen Konfutse til sine disipler. Et godt norsk uttrykk er «å stikke fingeren i jorda der du kommer». Det gjelder både innenlands og utenlands – i møte med norske og utenlandske kulturer.

Respekt og forståelse

Hva er det som kan ødelegge reiseopplevelsen for gjestene våre? Først og fremst er det følelsen av å ikke bli verdsatt, forstått og respektert som individ.

Det er veldig lett å tenke at dette ikke kan være så vanskelig. Det er da bare å yte god service, tenker du kanskje. Men det er mye som ligger i god service. Utfordringen blir å finne ut hva som er god service for den enkelte gjest. Alle gjester er ulike.

Sett deg inn i kundens/gjestens situasjon

Tenk deg at du jobber i et reisebyrå som er spesialist på dyre, eksklusive reiser til Østen. En kunde kommer inn og spør om prisen på en reise til Thailand. Du kommer med mange ulike forslag, men gjesten rister bare på hodet. Du forstår at prisnivået i dette reisebyrået er for høyt for vedkommende.

Hvordan løser du dette problemet uten av kunden føler seg underlegen? Er det greit å anbefale et annet reisebyrå? Klarer du å løse dette problemet slik at gjesten blir fornøyd, så har du gitt god service, selv om du ikke fikk solgt en reise.

Forsøk alltid å sette deg inn i gjestens situasjon, og tenk på hvordan du selv ønsker å bli mottatt når du reiser til andre land.

Hva gjør du selv?

Er du selv flink til å respektere kleskoder, tradisjoner og kultur når du er turist? I mange muslimske land skal man dekke til knær, skuldre og hår når man beveger seg inn i en moské. Mange steder er det egne avdelinger for kvinner i moskeene. I katolske kirker må man for eksempel dekke skuldrene.

Mange reagerer også på synlig berusede personer. Mange nordmenn tror at det å reise til Syden er ensbetydende med frie tøyler, og ingen grenser. Lokalbefolkningen er nok ikke av den samme oppfatningen. Mange nasjonaliteter har et veldig negativt rykte på seg når det kommer til fyll og bråk på sydendestinasjoner.

Det er alltid viktig å tenke på at vi ikke skal krenke lokalbefolkningen der vi ferdes. Derfor er det veldig viktig at vi setter oss nøye inn i normer og akseptert atferd på det stedet vi skal besøke.