Fagstoff

Kulturforskjeller

Publisert: 29.04.2013, Oppdatert: 05.03.2017
  • Innbygg
  • Enkel visning
  • Lytt til tekst
  • Skriv ut
Mennesker (kollasj)

Gjestene våre er forskjellige. For å møte gjestene på en god måte må vi forsøke å forstå hva de ønsker, og hvilke forventninger de har. Et dyktig vertskap lytter og fanger opp signaler gjennom gjestens kroppsspråk.

Turister i SlottsparkenSelv om de reiser i gruppe, ønsker gjestene å bli behandlet som enkeltindivider.
Fotograf: Jamie Parslow
 

 

Oppgave
Finn flere eksempler på kulturelle forskjeller. Har du selv opplevd noen – her i landet eller på reise i utlandet?

 

 

Lyd, hørselLytt til gjesten!
Fotograf: Jan Djenner
 

 

 

Det er mange måter å følge opp gjestene på, for eksempel å forklare veien. Oppmerksomhet og interesse bidrar til at gjestene triDet er mange måter å følge opp gjestene på, for eksempel å forklare veien. Oppmerksomhet og interesse bidrar til at gjestene trives.
Fotograf: Fredrik Solstad
 

Alle gjester er forskjellige

Siden alle gjester er forskjellige, kan det virke nesten umulig å vite hva man skal legge vekt på. Det viktigste er at vi har et grunnleggende ønske om å møte gjesten slik gjesten vil bli møtt.

Husk at

  • gjestene vil bli behandlet som enkeltindivider, ikke som en del av ei større gruppe
  • vi lærer mye av gjestene ved å stille spørsmål og be om råd for å kunne bli bedre – slik styrker vi vår kunnskap

Noen forskjeller i skikk og bruk

I Tyskland er forretningskulturen veldig formell, og en tysker kan bli svært fornærmet om han eller hun under et formelt møte blir tiltalt med fornavn.

Går man i samme klær to dager på rad i USA, blir man sett på som urenslig.

Skryter du av smykket som din greske venninne bærer, så kan du risikere at hun tar det av seg, og gir det til deg som en gave. I Hellas er det vanlig å føle seg forpliktet til å gi fra seg eiendeler som andre åpenlyst beundrer.

Blant italienere er det vanlig å tilby å dele det man spiser. Det blir sett på som uhøflig å spise noe foran andre uten å tilby seg å dele.

Lytt til gjesten!

Det er mange måter å skaffe seg kunnskap på, men det aller viktigste er å lytte. Et dyktig vertskap fanger også opp signaler gjennom blikk og kroppsspråk.

Følg opp!

Som vertskap er det viktig at du følger opp gjestene. Står du i en hotellresepsjon og gjestene kommer innom bare for å levere fra seg romnøkkelen, så kan man spørre om hvordan de har det, og om de trives. Samtidig er det en fin anledning til å høre om det er noe du kan gjøre for å gjøre oppholdet enda bedre for dem.