Fagstoff

Guiderollen i norsk reiseliv

Publisert: 20.03.2013, Oppdatert: 05.03.2017
  • Innbygg
  • Enkel visning
  • Lytt til tekst
  • Skriv ut
Trollstigen

Ifølge regjeringens reiselivsstrategi har guiden med sin lokalkunnskap og formidlingsevne en svært viktig rolle i reiselivet.

VigelandsparkenTurister med guide i Vigelandsparken i Oslo.
Fotograf: Bjørn-Owe Holmberg
 

 

 

 

 

 

 

Guiden fordeler turister fra Hurtigruten på busser som kjører til forskjellige attraksjoner i Tromsø.Guiden fordeler turister fra Hurtigruten på busser som kjører til forskjellige attraksjoner i Tromsø.
Fotograf: Bård Løken
 

Destinasjon Norge

I regjeringens reiselivsstrategi, Destinasjon Norge, kan vi på side 63 lese dette:

«Guider som har lokalkunnskap og formidlingsevne vil være med på å heve kvaliteten på reiselivsproduktet som vil resultere i mer fornøyde gjester. Her har man også muligheten til å lære gjestene noe, og dette kan igjen bidra til å oppklare ting som kan oppstå som følge av kulturforskjeller».

EidsvollbygningenOmvisning i Wergelands Hus ved Eidsvollsbygningen. Omviseren er kledt som Christian Magnus Falsen og holder Grunnloven.
Fotograf: Sven Arne Buggeland

Guiden har en sentral rolle

En guide har en tradisjonsrik og sentral rolle i mange reiselivsopplevelser. I tillegg til det som er nevnt om lokalkunnskap og formidlingsevne, må de fleste guider formidle på andre språk enn norsk.

Hurtigruten er Norges største enkeltbruker av guidetjenester. De viktigste språkgruppene blant rundreisepassasjerene er tysk, engelsk og fransk. På en rekke landarrangement tilbys det guider med disse språkene. På hvert skip er det reiseledere som også behersker disse språkene (og i mange tilfeller enda flere).