Fagstoff

Hva sier vår klesdrakt om oss som vertskap?

Publisert: 29.04.2013, Oppdatert: 05.03.2017
  • Innbygg
  • Enkel visning
  • Lytt til tekst
  • Skriv ut
Berlin - Hotel

Hvordan vi kler oss, betyr mye for det inntrykket andre får av oss. I reiselivsbransjen er det vanlig at de som møter gjester og passasjerer, har uniform.

Fra resepsjonen i Jumbo Hostel, hotell som er innredet i en gammel Boeing 747 jumbojet. Hva tenker du om uniformen til dette verFra resepsjonen i Jumbo Hostel, et hotell som er innredet i en gammel Boeing 747 jumbojet. Hva tenker du om uniformen til dette vertskapet?
Fotograf: Knut-Erik Mikalsen
 

 

 

På dette lavprishotellet er uniformen ganske enkel – grønne T-trøyer. Men det er lett for gjestene å se hvem som er ansatt på hoPå dette lavprishotellet er uniformen ganske enkel – grønne T-trøyer. Men det er lett for gjestene å se hvem som er ansatt på hotellet.
Fotograf: Reuters
 

 

 

 

 

Synlig piercing er ikke akseptert i mange reiselivsbedrifter. Hva mener du grunnen til det er?Synlig pirsing er ikke akseptert i mange reiselivsbedrifter. Hva er grunnen til det, tror du?
Fotograf: Björn Larsson Rosvall
 

 

Tenk over

Når vi bærer uniform, sender vi et tydelig signal om hvem vi er, og hvilken rolle vi har som vertskap.

Alle gjester er forskjellige

For vertskapet er det alltid mange hensyn å ta. Gjestene er forskjellige – det er gamle og unge, kvinner, menn og barn, noen snakker et annet språk, andre har fysiske handikap.

Alle gjestene skal føle at de kan relatere seg til vertskapet, og det må være tydelig hvem som er vertskap. I de fleste reiselivsbedrifter, reisebyråer, hoteller og flyselskap har de ansatte uniform.

Uniform

Uniformer kan være veldig forskjellige. Uniformen bidrar til å forsterke yrkesrollen til den som bærer uniformen, for eksempel politiet og militæret, pilotene og kabinbesetningen i et fly.

Hovedhensikten med uniform er at alle skal være likt kledd. Det skaper en felles tilhørighet internt i bedriften, og det blir lett for gjestene å vite hvem som er vertskap.

Fargevalget i uniformer er ikke tilfeldig. Blått anses for å være en autoritær og beroligende farge. Mange flyselskap har nettopp blått som hovedfarge i sine uniformer. Piloter og kabinansatte er yrkesgrupper som har et stort ansvar for å skape tillit og trygghet blant gjester sine. Å skape tillit tar tid, relasjonsbygging er tidkrevende, og denne yrkesgruppa har ikke alltid så mye tid til denne oppgaven. Derfor blir det å bære uniform enda viktigere i denne sammenhengen.

At uniformen eller klærne er nøytrale og samstemte i farger og stil, er med på å skape tillit mellom vertskap og gjest.

Eksempel

Ei eldre kvinne kommer med fly til Oslo og skal videre til utlandet. Flyet til Oslo er forsinket, og kvinna har dårlig tid til neste fly. Hun er stresset og forvirret og vet ikke hvor hun skal gå. I avgangshallen ser hun en flybesetning som sitter og drikker kaffe. I dette tilfellet er det bare uniformene som forteller henne at her er det hjelp å få. Selv om denne besetningen ikke vet hvor flyet hennes står, og heller ikke jobber i dette flyselskapet, kan de gi henne nødvendig informasjon som gjør henne i stand til å klare seg på egen hånd.

  • Hva slags informasjon kan de gi henne?
  • Er det viktig at folk i uniform på en flyplass kan yte denne type service, selv om de får spørsmål som angår et konkurrerende flyselskap?

Signaler

Det er vanlig at vi danner oss et førsteinntrykk av en person ut fra klær, frisyre, smykker, sminke og lignende. Vi setter folk i bås, tenker at vedkommende er sånn og slik, tilhører ei bestemt gruppe. Vi glemmer å se etter enkeltindividet.

Vi sender altså forskjellige signaler ut fra hvordan vi kler oss. I mange reiselivsbedrifter er det strenge regler for hvordan man skal gå kledd, og hva man kan ha på seg. Mange arbeidsgivere tillater ikke synlige pirsinger og tatoveringer. Ekstreme hårfrisyrer og hårfarger kan også bidra til å svekke tilliten til vertskapet.