Oppgave: Arbeidsoppdrag

Identifiser kildene

Publisert: 06.03.2013, Oppdatert: 05.03.2017
  • Innbygg
  • Enkel visning
  • Lytt til tekst
  • Skriv ut

mediem logoakt  

Tid

1–2 timer

 

Vanskegrad

middes

 

 

Ressurser

Stiftelsen for kritisk og undersøkende presse:

SKUPS verktøykasse

 

Vær Varsom-plakaten 

Se hvordan de to elevene på Nordahl Grieg videregående skole gikk fram da de undersøkte medieoppslagene om laksenæringen.

 

Arbeidsoppdrag

Del klassen i grupper. Hver gruppe tar for seg en spesiell sak som har fått oppmerksomhet i mediene i løpet av den siste måneden, og hvor det kan tenkes at en bedrift eller organisasjon er leverandør av den informasjonen som saken bygger på.

  • Hvilken egeninteresse kan bedriften eller organisasjonen ha i denne saken?
  • Er det informasjon i denne saken som er levert av kilden selv?
  • Stiller journalisten kritiske spørsmål til den informasjonen kilden kommer med?
  • Bygger den redaksjonelle teksten kun på denne ene kilden, eller er det brukt andre kilder til å belyse saken?
  • Er saken utformet på en slik måte at det kan karakteriseres som tekstreklame?
  • I hvilken grad er dekningen av denne saken i tråd med
    § 2.6 og § 3.2 i Vær Varsom-plakaten?
Relatert innhold

Generelt