Fagstoff

Ytre og indre salgsmiljø – en oppsummering

Publisert: 13.03.2013, Oppdatert: 07.08.2017
  • Innbygg
  • Enkel visning
  • Lytt til tekst
  • Skriv ut
Sandvika kjøpesenter

Varene plasseres ikke tilfeldig rundt i butikken. Vareplasseringen er knyttet til hvilken salgsform butikken har.

Miljø og stemning som passer til vareutvalget og kundene, er viktig for det indre salgsmiljøet.Miljø og stemning som passer til vareutvalget og kundene, er viktig for det indre salgsmiljøet.
Fotograf: Berit Keilen
 

Varene må være plassert slik at det er enkelt for kunden å finne fram.Varene må være plassert slik at det er enkelt for kunden å finne fram.
Fotograf: Shannon Stapleton
 

7-eleven, andre kiosker og bensinstasjoner har egne strategier for plassering av matvarer.7-eleven, andre kiosker og bensinstasjoner har egne strategier for plassering av matvarer.
Fotograf: Carl Martin Nordby

Kort oppsummert kan vi si at:

Butikkens indre salgsmiljø har til hensikt å selge mer til hver kunde ved hjelp av elementer som planløsning, vareplassering, eksponering, prismerking, oppbygning og miljøskapende elementer som farge, lys, duft, musikk, merking og personale.

Butikkens ytre salgsmiljø har til hensikt å friste kunder inn i butikken ved hjelp av god lokalisering (beliggenhet), skilting, inngangsparti, utstillingsvinduer, profileringselementer og fasade.

Varesortiment er utvalget av varer i en butikk.

Vareplasseringen skal få kundene til å bevege seg rundt i hele lokalet slik at de ser flest mulig varer. Attraktive varegrupper plasseres strategisk, slik at kunden ser dem på sin veg mot andre varer. Kundene må enkelt finne fram i butikken. Hvordan varene er satt opp i hyllene, skal påvirke kundene til å kjøpe (varer på riktig plass, riktig mengde og med riktig fronting).

Eksempler på ulik plassering av matvarer i ulike kjeder

Kiosker som 7-eleven og bensinstasjoner som Statoil plasserer matvarer på andre steder i butikkene sine enn matvarekjedene gjør. Dette har de gjort for å imøtekomme at folk har dårlig tid.

Matvarekjedene har tradisjonelt plassert melk og brød innerst i lokalet for å trekke folk inn i butikken, men det kan føre til at folk ikke har tid til å handle hos dem. Dette har altså 7-eleven og bensinstasjonene tenkt på, og de tilbyr brød rett ved kassa.

Matvarekjedene har også ulike strategier for vareplassering:

Rimi plasserer de tyngste varene først (slik at de havner nederst i handlekurven) og har frukt i midten av butikken fordi de anser dette som impulsvare.

Rema derimot har frukt først fordi det er innbydende og leder kundene inn i butikken.