Hopp til innhold

Fagstoff

Vareplasseringens betydning

Har du tenkt over hvorfor aviser ofte er plassert ved kassen? Vareplassering kan ha stor betydning for salget, derfor er det viktig at vi plasserer varene på det mest hensiktsmessige stedet i butikken.
Kø i kassen på en matbutikk. Foto.
Åpne bilde i et nytt vindu

Hvorfor er vareplasseringen så viktig?

I dagligvarebutikker blir magnetvarer som melk og brød ofte plassert innerst inne i butikklokalet. Da må kundene gå forbi store deler av sortimentet for å komme til de varene de egentlig skulle ha.

Tanken er at kundene på sin vei gjennom butikken skal plukke med seg en del andre varer som de egentlig ikke hadde tenkt å kjøpe.

I kasseområdet blir kundene ofte stående en stund mens de venter på å få betale for varene. Her plasserer man derfor gjerne impulsvarer som sjokolade og aviser. Mens kunden venter, kan han eller hun plukke med seg av impulsvarene. Når kundene blir eksponert for impulsvarer, kan vi dermed få solgt mer.

Hvor mye tjener vi på de ulike varene?

En ting som er viktig å vite, er hvilke varer som selger, og hvilke som bare ligger stille i hylla. Det er også viktig å vite hvilke varer vi tjener godt på, og hvilke vi tjener lite på. Med andre ord må vi ha oversikt over hvor mye vi tjener på de ulike varene.

Systematisering av varer

For å systematisere gir vi varene ulike navn:

Trafikkskapere
er de varene som får kunden til å oppsøke butikken, som for eksempel melk og brød.
Vinnere
er lettomsettelige varer med god fortjeneste, som for eksempel nye mobiltelefoner, felleski og andre bestselgere.
Serviceprodukter
er produkter som har lav fortjeneste eller lavt salg, men som det forventes at butikken har, for eksempel ekstrautstyr til eldre mobiltelefoner.
Dovne varer
er varer som har lavt salg, men høy fortjeneste, for eksempel dyre og eksklusive kofferter i en veskebutikk.
fortjeneste og salg

Lavt salg

Høyt salg

Høy fortjeneste

Dovne varer

Vinnere

Lav fortjeneste

Serviceprodukter

Trafikkskapere

Sameksponering

For å øke salget må du tenke sameksponering. Sammen med trafikkskaperen bør du plassere alle produktene som kan selges sammen med denne trafikkskaperen. Dette er ikke bare for å øke salget, men også for at kunden skal få med seg alt som trengs (og bli tilfreds). Hvis du for eksempel har tilbud på en steikepanne, bør lokk og steikespade være plassert sammen med denne.

En mann viser fram en stekepanne med lokk som står utstilt i en butikk. Foto.
Åpne bilde i et nytt vindu
CC BY-SASkrevet av Mette Holan. Rettighetshavere: NKI Forlaget og Amendor AS
Sist faglig oppdatert 27.07.2021

Læringsressurser

Salgsmiljø