Fagstoff

Vareplasseringens betydning

Publisert: 13.03.2013, Oppdatert: 05.03.2017
  • Innbygg
  • Enkel visning
  • Lytt til tekst
  • Skriv ut
Sandvika kjøpesenter

Sett fra et salgsperspektiv er det viktig at varene plasseres på det mest hensiktsmessige stedet i lokalet. I dagligvarebutikker er melk og brød ofte plassert innerst i butikklokalet. Hvorfor det?

Noe her vi trenger eller har lyst på? Noe vi har glemt å skrive på huskelappen?   Er det noe her vi trenger eller har lyst på? Noe vi har glemt å skrive på huskelappen?
Fotograf: Roger Hardy
 

 

 

Impulskjøp – iskrem, godteri og andre uimotståelige fristelser er ofte plassert ved kasseområdet.Impulskjøp: Iskrem, godteri og andre uimotståelige fristelser er ofte plassert ved kasseområdet.
Fotograf: Tarjei E. Krogh
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

StekepanneSameksponering: I nærheten av komfyrer og andre hvitevarer plasseres kjøkkenutstyr – med tilbehør.
Fotograf: Jon Hauge
 

Hvorfor er vareplasseringen så viktig?

I dagligvarebutikker blir magnetvarer som melk og brød ofte plassert innerst inne i butikklokalet. Da må kundene gå forbi store deler av sortimentet for å komme til de varene de egentlig skulle ha.

Tanken er at kundene på sin veg gjennom butikken skal plukke med seg en del andre varer som de egentlig ikke hadde tenkt å kjøpe.

I kasseområdet blir ofte kundene stående en stund mens de venter på å få betale for varene. Her plasserer man derfor gjerne impulsvarer som sjokolade og aviser. Mens kunden venter, kan han eller hun plukke med seg av impulsvarene. Når kundene blir eksponert for impulsvarer (og andre varer), kan vi med andre ord få selge mer.

Hvor mye tjener vi på de ulike varene?

En ting som er viktig å vite, er hvilke varer som selger, og hvilke som bare ligger stille i hylla. Det er også viktig å vite hvilke varer vi tjener godt på, og hvilke vi tjener lite på. Det er med andre ord viktig å vite hvor mye vi tjener på de ulike varene.

Systematisering av varer

For å systematisere dem gir vi varene ulike navn. Tre vanlige betegnelser er:

  • trafikkskapere: de varene som får kunden til å oppsøke bedriften
  • vinnere: lettomsettelige varer med god fortjeneste
  • serviceprodukter: produkter som har lav fortjeneste eller lavt salg, men som det forventes at butikken har

Vi har også en fjerde type: varer som har lavt salg, men høy fortjeneste. Denne typen kalles dovne varer.

Sortimentet i butikken har vi allerede delt inn i varegrupper (for eksempel kjøtt, fisk, melkeprodukter og så videre). Innenfor hver varegruppe har du A-, B- og C-soner. A-soner er mest trafikkerte, B-soner er lett synlige, mens C-soner er litt bortgjemte.

Det er ikke vanskelig å forstå hvilke soner du skal plassere  trafikkskaperne, vinnerne og serviceproduktene i.

Oppgave: Sett sammen det som passer:

Trafikkskapere

A-soner

Vinnere

B-soner

Serviceprodukter

C-soner

 

Sameksponering

For å øke salget må du tenke sameksponering. Sammen med trafikkskaperen som er plassert i en A-sone, bør du plassere alle produktene som kan selges sammen med denne trafikkskaperen. Dette er ikke bare for å øke salget, men også for at kunden skal få med seg alt som trengs (og bli tilfreds). Hvis du for eksempel har tilbud på en steikepanne, bør lokk og steikespade være plassert sammen med denne.

 

Lavt salg

Høyt salg

Høy fortjeneste

Dovne varer

Vinnere

Lav fortjeneste

Serviceprodukter

Trafikkskapere