Fagstoff

Salgsform og vareplassering

Publisert: 14.03.2013, Oppdatert: 08.08.2017
  • Innbygg
  • Enkel visning
  • Lytt til tekst
  • Skriv ut
Sandvika kjøpesenter

Varene plasseres ikke tilfeldig rundt i butikken. Vareplasseringen avhenger av hvilken salgsform det er i butikken.

En apotektekniker snakker med en kunde. Foto.På apotek selges reseptpliktige varer over disk.
Fotograf: Jens Sølvberg
 

Selvbetjening – den vanligste salgsformen i dag.Selvbetjening – den vanligste salgsformen i dag.
Fotograf: Signe Dons

Salgsformer

Det finnes tre typer salgsformer:

  • fullservice
  • selvbetjening
  • selvvalg

Fullservice: Ekspeditøren finner fram varene og tar imot betaling. Dette var vanlig i gamle dager. Da foregikk salget over disk, og kjøpmannen sto bak disken og ekspederte hver enkelt kunde. I dag brukes ikke dette så mange steder, men det finnes. Ett eksempel er salg av reseptpliktige medisiner på apoteket.

Selvbetjening: Kunden plukker selv ut varene og tar dem med til kassen. Dette er i dag den mest brukte salgsformen uansett bransje.

Selvvalg: Selvvalg er en mellomting mellom fullservice og selvbetjening. Når du for eksempel er på Bohus og skal kjøpe deg sofa, ser du først på de ulike sofaene. Hvis du trenger mer informasjon om sofaene eller ønsker å bestille, tar du kontakt med betjeningen.

Jernvarehandelen O. Mysterud på Sagene i Oslo baserer seg fortsatt på fullservice. Trykk på bildet for å se tv-program om forretJernvarehandelen O. Mysterud på Sagene i Oslo baserer seg fortsatt på fullservice. Trykk på bildet og les mer!
Fotograf: Olav Olsen
 

Handlekurv med typiske magnetvarer i dagligvarebutikkenHandlekurv med typiske magnetvarer i dagligvarebutikken.
Forfatter: NTB scanpix
Fotograf: Mattis Sandblad
 

På vei til kassen på IKEA passerer du mange varer som du kanskje ikke hadde tenkt å kjøpe, men likevel fyller opp handlevognen mPå vei til kassen på IKEA passerer du mange varer som du kanskje ikke hadde tenkt å kjøpe, men som du likevel fyller opp handlevognen med.
Opphavsmann: IKEA

Hvilke varer hører sammen?

For å få til en god plassering er det viktig å vite noe om hvilke varer som hører sammen. Hele vareutvalget i butikken kalles butikkens sortiment.

Sortimentet deles inn i ulike varegrupper. Eksempler på varegrupper kan være frysevarer, frukt og grønnsaker, hermetikk og melkeprodukter.

Innenfor hver varegruppe finnes ulike produktvarianter. Produktvariantene i varegruppen melk er for eksempel lettmelk, skummetmelk, fløte, yoghurt og så videre.

Varegrupper som er i slekt med hverandre, kalles varefamilier. I en klesforretning er for eksempel bukser og belter en varefamilie, mens skjorter og slips er en annen.

Magnetvarer og impulsvarer

Magnetvarer er varer som kunden kommer til butikken for å finne. Impulsvarer er varer som kunden ikke er kommet for å kjøpe, men som de kanskje tar med seg likevel fordi de tilbys til en bra pris, eller er plassert på en strategisk måte for eksempel ved kassen. Impulsvarer er for eksempel aviser, sjokolade, ukeblader og snacks.

Magnetvarer – varer som kjøpes ofte og som har høy aktualitet. Magnetvarer benyttes ofte for å lede trafikkstrømmen til butikkene og inne i butikkene. Eksempler fra dagligvarebransjen er middagsprodukter, brødvarer og melk.

Impulsvarer – varer som forbrukeren kjøper uten at kjøpet var planlagt på forhånd. De er nesten alltid plassert lett synlig i butikken, gjerne i fronten for å trekke folk inn i butikken, eller nær kasseområdene som forbrukeren må forbi, og der han eller hun lett får øye på dem.