Fagstoff

Det indre salgsmiljøet

Publisert: 14.03.2013, Oppdatert: 07.08.2017
  • Innbygg
  • Enkel visning
  • Lytt til tekst
  • Skriv ut
Sandvika kjøpesenter

Det indre salgsmiljøet skal få kundene til å trives og gi dem lyst til å handle. Oppgaven til det indre salgsmiljøet er altså å selge mer til de kundene som allerede er inne i butikken.

Innredningen skal først og fremst bidra til å presentere varene på en ordentlig og ikke minst innbydende måte.Innredningen skal først og fremst bidra til å presentere varene på en ordentlig og ikke minst innbydende måte.
Fotograf: Egil Eikvil
 

Arbeidstøy med bedriftens log er en del av profileringenArbeidstøy med bedriftens logo er en del av profileringen.
Fotograf: Terje Bendiksby
 

Hold butikken ren og ryddig! Det betyr mye for hvordan kundene oppfatter oss og om de vil handle hos oss.Hold butikken ren og ryddig! Det betyr mye for hvordan kundene oppfatter oss, og for om de vil handle hos oss.
Fotograf: Mikkel Østergaard
 

Det indre salgsmiljøet

Fargebruk og profilering påvirker i stor grad hvordan kundenes oppfatning av lokalet. Det vil være feil om fasaden gir inntrykk av at butikken er svært eksklusiv, mens det indre miljøet gir et billig inntrykk.

Disse elementene inngår i det indre salgsmiljøet:

  • innredning
  • belysning
  • personale
  • renhold og orden
  • vareplassering

Innredning

I butikken er hovedoppgaven til innredningen og utstyret å presentere varene. På et hotell eller en restaurant har derimot innredningen som oppgave å gjøre det komfortabelt for gjestene og få dem til å trives. En generell regel er at innredningen og utstyret ikke bør være gammelt og slitt. Da kan kundene få et inntrykk av at varene og tjenestene ikke holder kvalitet.

Belysning

Belysningen inne i butikken er også viktig for å skape et godt og trivelig salgsmiljø som gjør at kundene ønsker å handle mer. Belysning handler ikke bare om å vise varene til kundene, belysning er også kommunikasjon og markedsføring. Lys blir brukt for å øke omsetningen og for å forsterke butikkens profil.

Personalet

Butikkens ansatte er en del av det indre salgsmiljøet, og de ansatte er helt klart med på å uttrykke firmaets profil. Kundenes oppfatning av firmaet påvirkes av de ansattes utseende og opptreden. Det kundene legger spesielt merke til, er om de ansatte er velstelte, pent kledd, serviceinnstilte og ikke minst om de har god kunnskap om varene og tjenestene de selger.

Det er ikke uten grunn at mange butikker krever at de ansatte bruker bestemte klær. Dette kan være arbeidsuniformer med eller uten bedriftens logo eller privat tøy.

Renhold og orden

Det er viktig for salget at kundene opplever butikken som ren og ryddig. Det må være godt renhold både på gulv og vegger og ikke minst i varehyllene. Det blir mye støv og skitt i løpet av en dag med stadige kundebesøk, og det er ikke uvanlig at de ansatte vasker både hyller, varer og gulv i løpet av arbeidsdagen. I tillegg til renhold er det minst like viktig at butikken framstår som ryddig. Varene er ofte sirlig plassert i pene bunker, og slik ser det ikke ut når kundene har sett på varer eller prøvd dem. De ansatte må derfor hele tiden rydde etter kundene.

Vareplasseringen

Vareplasseringen er svært viktig for salget. For å forstå dette med vareplassering må du forstå at det finnes ulike salgsformer som krever ulik vareplassering, og at det finnes ulike typer varer som plasseres ulikt av ulike årsaker.

Det er mye du må ta hensyn til når varene skal plasseres. Du finner mer om dette i egne punkter om salgsform og vareplassering og vareplasseringens betydning.