Fagstoff

Det ytre salgsmiljøet

Publisert: 14.03.2013, Oppdatert: 07.08.2017
  • Innbygg
  • Enkel visning
  • Lytt til tekst
  • Skriv ut
Sandvika kjøpesenter

Oppgaven til det ytre salgsmiljøet er å trekke kundene inn i butikken. Hvor ligger bedriften? Er den lett å finne? Hvordan er fasade og inngangsparti?

God skilting er viktig for at kundene skal finne ossGod skilting er viktig for at kundene skal finne oss.
Fotograf: Frode Hansen
 

H&MFasaden på en Hennes & Mauritz-butikk i Stavanger. H&M-logoen er kjent over hele verden.
Fotograf: Roger Hardy
 

Utstillingsvinduet skal tiltrekke seg kunder og profilere salgsstedet. Lys og farger bidrar til å framheve produktene våre.Utstillingsvinduet skal tiltrekke seg kunder og profilere salgsstedet. Lys og farger bidrar til å framheve produktene våre.
Fotograf: Heiko Junge

Hva består det ytre salgsmiljøet av?

Disse elementene inngår i det ytre salgsmiljøet:

  • beliggenhet
  • fasade
  • inngangsparti
  • utstillingsvinduer

Beliggenhet

Hvis kunden ikke finner bedriften, blir det ikke noe salg. Beliggenheten er altså svært viktig for at vi skal være tilgjengelige for kunden. Vi må sørge for at vi har god skilting, slik at kundene ser hvor vi holder til og enkelt kan finne oss. Det må være parkeringsplasser i en viss nærhet, og det må være tilfredsstillende brøyting og strøing.

Beliggenheten, altså omgivelsene og det området butikken ligger i, er også med på å gi et inntrykk av butikkens profil. Er strøket rundt nedslitt, asfalten i gata og på parkeringsplassen full av huller og nabohusene fullstendig nedtagget, vil dette smitte over på hvordan vi blir oppfattet, og det kan være vanskelig å gi et inntrykk av høy kvalitet og luksus.

Fasaden

Fasaden er vårt ansikt utad, og den må harmonere med vår profil. Fasaden skal gi kundene lyst til å komme inn i butikken. En nedslitt fasade gir et dårlig førsteinntrykk!

Inngangspartiet

Inngangspartiet skal ønske kundene velkommen slik at de får lyst til å komme inn. Det må derfor være innbydende og ryddig. God belysning og pene, godt synlige skilt er med på å øke denne lystfølelsen. Det må være enkelt for kundene å ta seg inn i butikken enten de sitter i rullestol, har med barnevogn eller er i toppform.

Det er viktig at farge og materialvalg harmonerer på fasaden, inngangspartiet og utstillingen ellers. Butikkens åpningstider bør være godt synlige i inngangspartiet.

Utstillingsvinduer

Utstillingsvinduene skal vise noe av det vi tilbyr. Hensikten er å fange oppmerksomheten til potensielle kunder og påvirke dem til å komme inn i butikken. Utstillingsvinduene er viktige for å profilere butikken eller kontoret. Her er det viktig at fargevalg og lyssetting blir bra, og det er derfor vanlig at profesjonelle dekoratører lager vindusutstillingene. Gamle utstillinger som er falmet, fulle av støv og helt gått ut på dato, gir dårlig inntrykk. Vindusutstillingen bør selvfølgelig samordnes med det som ellers gjøres av profileringsarbeid og salgsaktiviteter.

 

Oppgave

Du har fått jobb som butikkmedarbeider i en skobutikk. Butikken skal flytte inn i nye lokaler. Lokalene ligger i en handlegate, og det er store vinduer på veggen ut mot fortauet. Inngangsdøra er midt på denne veggen.

Daglig leder for butikken vet at du er kreativ og har bedt deg om å lage en skisse til et nytt ytre salgsmiljø. Ta utgangspunkt i dine egne forutsetninger og tegn i veg! Du må vurdere skilting, fargevalg, utstilling og alt det andre som er viktig for å få kundene inn i butikken.

Oppgaver

Generelt